LPG-raadsel.....
LPG-raadsel.....
Hallo Volvisti,
Ik heb sinds anderhalf jaar een 940 Estate uit 1994 op LPG. Hij heeft 338000 km gedraaid en heeft vanaf het begin op gas gestaan. De motor is een B230FB, de LPG-installatie is van Vialle met AMS.
Wat is er aan de hand? Op zich niets, want de motor start, loopt en rijdt prima (wel eens een hoger toerental bij een stoplicht). Het verbruik is gemiddeld over een jaar genomen 1:7,2, alhoewel het nu vaker richting de 1:6,5 lijkt te gaan. Het enige probleem is het hoge CO-gehalte. Dit is op de keuring gebleken (was in 2005 ook al zo).
Ik naar de gasboer, op de testkast. Bij stationair lopen 9% CO!! Bij hogere toerentallen neemt hij wel iets af, maar niet veel. Na verdere tests (op een computer aangesloten), het verwijderen van de afsluitklep, en het controleren van het luchtfilter (was 2 maanden geleden vervangen) kwam hij tot de conclusie dat lambda-sonde goed werkt, de actuaror idem maar dat de verdamper te veel gas door laat. Deze moest worden vervangen. Verdamper is van het F-type, niet regelbaar en hij moest hem bestellen.
Week later weer terug. Verdamper gewisseld (tevens diverse onderdrukslangen verwijderd). Op de testkast, en ik dacht nu zullen we het zien. Nee hoor, weer 9% CO!! Actuator nog gewisseld, geen resultaat. Toen hij de slang dichtkneep zag je het CO-gehalte snel dalen. De actuator heeft hij nogmaals gecontroleerd, maar deze stond inderdaad dicht. Hij vroeg mij of er iets gewijzigd was aan het mengstuk. Ik weet daar niets van (bij de vorige eigenaar??). Hij zou het nummer van het mengstuk checken bij Vialle, maar dat wordt na zijn vakantie. Dus ik weer op weg met een gas slurpende en co brakende auto die overigens prima loopt.
Ik probeer het te begrijpen maar kom er ook mbv alle topics op dit forum nog niet uit:
1. is het logisch te verklaren dat een mengstuk zou zijn aangepast? En waarom zou men nu zoiets doen?
2. De gasboer zoekt het echt tussen verdamper en inlaatspruitstuk. Is dat een juiste conclusie of zijn er meer mogelijkheden?
3. Kan een uitlaatlekje (volgens mij is hij niet lek, maar je weet maar nooit) leiden tot een CO van 9%?
4. Kan het ook nog aan de temperatuurgever liggen?
Overigens valt mij nog het volgende op: bij dit hele warme weer merk je aan het vliegtuiggeluid dat de koelvin meedraait. Als ik dit heb gehoord en ik heb weer een stukje gereden, dan is bij het volgende stoplicht het toerental per definitie altijd verhoogd (zo'n 1200 tot 1500 rpm) en neemt na stilstand af tot normaal stationair. Bovendien, als de motor het warm heeft (vin draait mee) en ik wacht voor het stoplicht lijkt het of het toerental wat pendelt tussen 600 en 800 rpm.
By the way: in 2005 heeft de dealer een storing in de bedrading van de lambda-sonde opgelost en mij verzekerd dat de benzineloop is zoals hij behoort te zijn maar dat de lpg-loop hoog co bevat. In maart 2006 is de koppakking vervangen en zijn de kleppen gesteld en de bougies vervangen.
Hebben jullie tips en adviezen om eens zelf op onderzoek uit te gaan? Ik hoor graag van jullie.
Groet,
Meindert.