Ik ga 'm eindelijk weer uit de stalling halen!
Ik ga 'm eindelijk weer uit de stalling halen!
Hallo allemaal!
Na afwezigheid van enkele jaren ben ik voornemens om mijn Volvo 760 GLE uit 1987 binnen afzienbare tijd eindelijk weer op de weg brengen. Hij staat sinds januari 2003 (droog en vorstvrij, maar wel zeer stoffig...) gestald in 'n voormalige boerenschuur in Friesland. 't Is in principe 'n goed exemplaar, met een originele kilometerstand van slechts 145.000 km, vrijwel roestvrij en met een zeer net interieur, maar er zijn enkele zaken die aandacht behoeven.
Dit zijn:
- Stuurbekrachtiging (er zit ergens een enorm lek; ik heb er v�³�³rdat ik 'm wegzette nog niet naar kunnen kijken)
- Schokbrekers (heb vier nieuwe liggen)
- Achterveren (ga ik aanschaffen)
- Uitlaatspruitstuk(-pakking?)
- Olielekkage motor (vermoedelijk achterste keerring krukas)
- Het doek is achterin losgeraakt van het hemeltje
- Hij zal onderhand wel vierkante banden hebben, en naar ik me meen te herinneren waren die sowieso al niet zo geweldig meer, dus ook die zal ik aan moeten schaffen
- De ventilatie blaast ook in de koudste stand nog enigszins warme lucht, dus ik neem aan dat de kachelkraan niet meer goed sluit
Daarnaast zijn er natuurlijk de reguliere zaken die vervangen dienen te worden na zo'n lange tijd stilstaan, en wil ik voor de zekerheid nog enkele andere zaken vernieuwen / vervangen / bijvullen, zoals:
- Luchtfilter
- Benzinefilter
- Oliefilter
- Bougies
- Bougiekabels
- Rotor
- Verdeelkap
- Olie
- Koelvloeistof (eerst doorspoelen)
- Versnellingsbakolie
- Stuurbekrachtigingsvloeistof
- Remvloeistof
- V-snaren
- Ruitenwissers
- Koplampwissers
- Ruitensproeiervloeistof
En tot slot zijn er nog enkele andere dingen die ik na ga kijken v�³�³r ik de auto weer ga berijden, zoals:
- Steunen van motor en bak
- Thermostaat
- Uitlaat
- Veerpootlagers, veerschotels etc.
- Remmen
- Verlichting / zekeringen etc.
- Rubbers in de wielophanging en cardanas
Nu zit ik nog met enkele vragen hieromtrent:
- Ik ben z�©ker dingen vergeten op mijn lijstjes; welke?
- Bij welk bedrijf kan ik de onderdelen het beste halen?
- Heeft iemand toevallig een mooi beige hemeltje liggen (met uitsparing voor schuifdak)?
- En zal ik, v�³�³rdat ik de motor van nieuwe olie voorzie, deze eerst een tijdje laten draaien met �©�©n of ander soort "schoonmaakolie"? En zo ja, welk product kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik neem namelijk aan dat de oude olie door het lange stilstaan wel overal in de motor aan aangekoekt zal zitten? En geldt dit niet overigens niet �³�³k voor de automatische versnellingsbak?
Hopelijk kunnen jullie hier jullie spreekwoordelijke licht even over laten schijnen; mijn dank daarvoor!
Groeten,
Tijs