iemand tips om motor snel te laten opwarmen tijdens winter?
iemand tips om motor snel te laten opwarmen tijdens winter?
Misschien wel vreemde vraag nu het putje zomer is, maar toen ik gisteren ging tanken zag ik eindelijk bevestiging van een gevoel dat ik de laatste anderhalve maand zeer sterk had, nl. een fenomenaal lager benzineverbruik nu dan tijdens de koude wintermaanden. Met fenomenaal bedoel ik het volgende:
winter - korte rit - stad: 20l/100km <-> zomer - korte rit -stad: 14l/100km Met korte rit bedoel ik zo'n 6km in ca. 12 minuten. In de winter is de motor dus pas op bedrijfstemperatuur rond de laatste 2km, wijl in de zomer reeds bij de eerste 2km.
winter - lange rit - autosnelweg: 14l/100km <--> zomer - lange rit -autosnelweg: 11.5l/100km Lange rit is steeds dezelfde rit Groningen-Gent-Groningen (2*360km) over hetzelfde traject (langs de polders).
Een deel van dit verschil in benzineverbruik is zeker te wijten aan de andere olie waarmee ik rij sinds de onderhoudsbeurt van april (nu: 5W40 van Shell, vroeger: ??), maar toen was het nog behoorlijk koud en leek de daling in verbruik 'slechts' 1l/100km te schelen en dus alleen tijdens de lange rit op te merken. Even ter zijde, maar met die 5W40-Shell olie trekt de automaat nu in 3de versnelling (kick-down) door tot 140km/u, wijl met die andere olie ik in 3de versnelling (kick-down) nooit boven 130 km/u kwam. Maar, zoals ik al zei, ligt die daling van ca. 1l/100km in verbruik niet in verhouding met de enorme verbruiksdaling tijdens dit warmere weer.
Ik weet ook wel dat er allerlei factoren zijn die schommelingen in verbruik kunnen beinvloeden, maar, beste critici, de verschillen zijn zo groot en zo consistent dat mij de belangrijkste factor de buitentemperatuur/vochtigheid (?) lijkt.
Wat is nu mijn vraag? Wel, zijn er mensen die tips hebben/systemen kennen om de motor tijdens de winter reeds warm te krijgen alvorens te beginnen met rijden ofwel heel snel te laten opwarmen tijdens het rijden?
Zelf heb ik al besloten tijdens komende winter zeker te proberen een dik, stevig karton voor de rooster te plaatsen, ondanks dat de dealer zei dat dat niet veel zou helpen.
Ter info: ik rijd met een 760GLE van 1990 met die 2.8 PRV-motor (V6) en met automatische transmissie.
Alvast bedankt,
Koen