Als je geen koppelingdruk meer hebt........
Als je geen koppelingdruk meer hebt........
Na anderhalve week eindelijk het probleem opgelost.
Zoals ik al eerder liet weten bleek er na een ontluchtingspoging geen druk meer in het systeem te krijgen te zijn. Een eerste gedachte was een defecte/lekke cylinder. De werkcylinder bij de bak bleek goed ganbaar, schoon en niet te lekken. Daar kon het dus niet zitten. Dan moest het dus de hoofdkoppelingcylinder zijn.
Aan het binnenwerk zag je echter niets, maar omdat dat geen garantie is voor een lekvrij systeem, hier uiteindelijk maar een nieuwe cylinder voor laten komen. Ontluchten ging toen weer goed en het systeem vulde zich weer netjes met remvloeistof. Maar koppelingsdruk........echt niet!
Veel meer onderdelen zitten er niet in het systeem. Ja, alleen nog de leiding. Maar wat kan daar nu mis mee zijn....toch?
Bij het indrukken zag ik op enig moment dat de slang in de leiding een centimeter of 3 korter werd en een stukje dikker. Raar gezicht hoor! Dus ten einde raad de leiding meegenomen naar een hydraulic specialist en er een nieuw stukje slang tussen laten zetten. En wat denk je? Binnen 5 minuten weer een werkende koppeling. Alle druk die het pedaal moest opbouwen, verdween in de elastieke rubberen slang. Eigenlijk best logisch.
De Volvo dealer had dit nog nooit meegemaakt. Op het forum is op eerdere suggesties in die richting ook al meewarig gereageerd. Maar je ziet: niets is onmogelijk. Zoals Murphy beweerde: 'Alles wat verkeerd kan gaan, zal ook verkeerd gaan'.
Hij doet het weer. Dank aan allen die de moeite hebben genomen even op eerdere berichten te reageren.
Willem