Paar uurtjes Duitsland, weer vanalles geleerd
Paar uurtjes Duitsland, weer vanalles geleerd
Hallo Volvisti
Vandaag had ik bij Volvo specialist EFMA in Aken een afspraak om m'n kachelkraan te laten vervangen. Helaas ging die niet door, omdat de bestelde kraan niet was geleverd. Dus maar een nieuwe afspraak gemaakt. En Avodie (de Volvo-onderdelenspecialist die op hetzelfde binnenhofje zit) gaat pas over een uur open.
En wat doe je dan als Volvist in Aken, die al een tijdje niks meer gehoord heeft van de magazijnman van de plaatselijke dealer? En dat terwijl je toch echt gevraagd had, om in een verloren uurtje eens uit te zoeken, welke pinnetjes er precies in de deur horen, om de deurpanelen op hun plaats te houden... Juist, je gaat nog eens bij de dealer op bezoek.
En wat blijkt, de magazijnman werkt niet meer bij deze dealer, maar wel bij een andere. Als vervanging heeft men schijnbaar twee personen aangesteld. De ene heeft, zo toont z'n shirt met korte mouwen, een trible tatoe op zijn arm. En in zijn gezicht nog net niet genoeg metaal voor een Volvo, maar voor �©�©n van de auto's die ons aller Ovlov graag voor zijn ontbijt verorbert, moet het net genoeg zijn. En z'n collega vertelt heel vriendelijk, dat "m'n magazijnman" nu bij de concurrentie werkt en ook nog aan welke straat die firma resideert. Tuurlijk kan en wil ook hij een plaatje uitprinten (een screendump waaruit o.a. blijkt, dat ze nog steeds inloggen onder de naam van hun voorganger) en de onderdelen bestellen. Maar iets dat "mijn magazijnman" opgeschreven zou hebben, wordt zoeken naar een speld in een hooiberg.
Nu heb ik sinds een tijdje een stadsplattegrond van Aken in de auto liggen (om te voorkomen dat ik me hopeloos verrijdt) en daarop was genoemde straat gauw gevonden. En zie daar, zo heel ver is het niet. Dus even later sta ik in genoemde straat. Om vast te stellen, dat de straat door een stukje fiets/voetpad in twee stukken verdeeld is. En die 10 tot 20 meter die dat paadje lang is, ook ongeveer de afstand is tussen mijn voorbumper en de oprit naar genoemde firma. Die overigens onder de naam "Moll" te vinden is in allerhande registers en telefoonboeken.
Na een aardig eindje om te zijn gereden, komt mijn doel in zich. En beland ik op de parkeerplaats van de ernaast gelegen BMW dealer. Menig betaalde parkeerplaats is kleiner. Wie hier zijn auto moet zoeken, kan het beste boterhammen voor onderweg meenemen. Dus toch maar even een stukje terug. Mooie zaak, veel glas, en naar later blijkt, ook veel zweet. Tja, misschien dat zo'n glazen huis menig architectenhart harder doet slaan, maar menig gebruiker heeft voor al dat glas met het weer op dit moment (warm, maar vooral benauwd) wat minder waardering. Binnen zitten allerhande mensen van deze firma aan allerhande tafeltjes. Daaronder een bekend gezicht. Maar niet de magazijnman. Dus maar even gevraagd. Ja hoor, die was er. En hij werd gelijk gehaald. Eigenlijk gingen ze pas komende maandag open. En hij was al een tijdje weg. En daarvoor met vakantie geweest en daardoor waarschijnlijk vergeten, even te mailen. Maar m'n email adres had ie wel meegenomen (hoewel ie eigenlijk geen klanten bij z'n oude baas mocht wegkapen). Maar hij had wat kleinigheidjes (zie boven) besteld en die lagen nog bij z'n oude baas. Misschien dat ik op de uitnodiging in ga, om naar de officiele opening te gaan dit weekend. Ligt aan vanalles. Na nog wat gekeuvel, toch maar terug naar Avodie. Het is tenslotte al even 16:00 uur geweest.
Tot m'n geluk staat de grijze 745 er nog. Dezelfde middag zal ie rond 18:00 uur naar zijn laatste rustplaats worden gereden. Rond die tijd is de kabel die de elektrische antenne, indien aanwezig, bedient, er uit. En weet ik, dat aan die zelfde kabel ook de verlichting aan de achterkant, de elektriek van de achterklep, de in-tank brandstofpomp en de vlotter, de binnenverlichting en de linker achterdeur inclusief de bijbehorende deurschakelaar zit. Gekocht voor toch nog twintig euro. Ja, ik had ook iets minder verwacht. Misschien had ik arbeidsuren in rekening moeten brengen. Tenslotte heb ik de auto al gedeeltelijk uit elkaar geschroeft. ;-)
Omdat de auto onder eigen kracht naar z'n laatste rustplaats moet (aanhangertje huren is redelijk duur), kan de bekabeling er niet helemaal uit. Op uitnodiging van de baas rijd ik mee naar wat ik vermoed een loods te zijn. Aan het eind van een doodlopende weg, opent de baas een grote poort. Zo eentje, zoals Carlo uit Gemert er ook een heeft, maar dan iets groter. Erachter ligt een iets onderkomen bedrijfspand. Teksten op het pand doen vermoeden, dat hier ooit een (bak)steenhandel gezeten heeft. Het type pand past hier helemaal bij. We (de baas in de 745 waar "mijn" kabel nog in zit, daarachter ik, in m'n 945, achter mij de dochter van de baas in een 480 en daarachter de enige werknemer in een witte 745 die hetzelfde lot zal ondergaan als de 745 waar de baas in rijdt) rijden links om de grote hal heen, door een "tunnelbak", die overgaat in een tunnel en rijden een open plek op die zo zou passen als decor voor een opname van "Cobra 11" (wordt trouwens als ik me niet vergis, niet al te ver van hier opgenomen). Even later hoor ik een paar banden piepen. "Werknemer" laat even zien, waar zo'n afgelegen, volledig verhard terrein toe uitnodigt.
En hier is dus ook "de loods". Rechts ervan worden beide 745's geparkeerd. Links ervan staan al een stuk of drie Volvo's. De ruimte ertussen, is niet heel erg groot. Kleiner dan ik dacht, maar misschien past er toch wel veel in. Maar wel afsluitbaar en van buiten zie je niet dat er binnen iets te halen is. Het hele terrein is trouwens ideaal speelterrein voor de jeugd. Tenminste, gezien vanuit het oogpunt van die jeugd.
Voor wie ook deze kabel wil uitbouwen: vergeet niet de gordel linksachter te verwijderen. De kabel die van voor naar achter loopt, gaat namelijk tussen de enge ruimte door, die overblijft tussen waar de gordel oprolt en de wielkas. De gordel laten zitten is vooral onhandig, als mensen op je staan te wachten (omdat de bedrading toch nog net weer op meer plaatsen vast zit, dan je van te voren had ingeschat en je de schaar voor de ty-rips niet meer hebt genomen) en dan maar gaan helpen. Terwijl je de hele tijd voorzichtig geprobeerd hebt, de kabelboom zo onbeschadigd als mogelijk uit de auto te halen. Volgens de helper (ookwel aangeduid in dit verhaal als "werknemer") zou een stekker of misschien twee het loodje gelegd hebben. Ik heb ze nog niet gevonden.
Ik was in de veronderstelling, dat ik ook een uiteinde had losgemaakt, waar de trekhaakbedrading aan vast zat (de auto had trouwens een "de knipperlichten van de aanhanger knipperen" lampje in het rijtje waar normaal ook de knoppen zitten). Helaas kan ik die bij thuiskomst niet vinden. Wel heb ik wat stukjes plastic die ik nog/weer miste mee mogen nemen. Graag zou ik nog even terug willen gaan, maar daar zijn ze eigenlijk niet zo happig op. Misschien een volgende keer.
De baas/eigenaar van Avodie wist overigens te vertellen, dat de "oude" Volvo dealer in Aken (SLS) z'n dealerstatus ontnomen wordt. Dat verklaart, waarom er een tweede dealer bij komt. En waarom minstens twee mensen van de "oude" dealer, waaronder de magazijnman, nu werken voor de "nieuwe" dealer.
O ja, voor wie zoiets zoekt, bie Avodie liggen amerikaanse koplampunits voor de 940. Dus niet de in Amerika lang gebruikte tussenneus, maar het lelijke front. Met Amerikaanse knipperlichten. Waarvan je de lenzen niet zonder schade kunt verwijderen, volgens baas Nico. Da's jammer. Want ik had graag Amerikaanse lenzen op een Europees binnenwerk. Amerikaanse knippers hebben namelijk maar �©�©n reflector, i.p.v. twee, een andere bekabeling en waarschijnlijk een ander relais. En komen waarschijnlijk niet zo 1, 2, 3 door de APK. Snel even voor en na de keuring omwisselen is er niet bij, als je de bekabeling en relais gaat vervangen. Wat ik overigens helemaal niet wil.
Het was een warme dag, maar we hebben veel geleerd.
Groetjes
Mathy
PS als iemand ooit eens aan twee nieuwe lensen (dus zonder binnenwerk) van Amerikaanse knipperlichten kan komen, wil ik graag eens proberen of die echt afbreken als je ze probeert los te maken.