Volvo jaar voor jaar
Volvo jaar voor jaar
1927 Assar Gabrielsson wordt algemeen-direkteur van de Volvo Maatschappij. De eerste auto's worden in serie geproduceerd. OV4 "Jacob"
1928 De eerste vrachtwagens worden vervaardigd. Vrachtwagens en bussen domineren qua aantallen Volvo's produktie in de eerste decennia. Volvo's eerste buitenlandse firma wordt gevestigd in Helsinki, Finland.
1929 De eerste nummers van de krant 'Ratten" (=sturen) komen uit. 6-cylinder PV651
1930 Volvo kocht zijn motorleverancier, Pentaverken, in Skovde. Volvo kocht ook een fabriek in Hissingen, die tot dan toe in bezit was van SKF.
1935 Volvo-aandelen werden geintroduceerd op de Stockholmse beurs.
1937 De 25.000ste auto wordt geproduceerd.
1940 De tweede wereldoorlog leidde tot verminderde verkoop. Volvo construeerde een generatorgasaggregaat en een speciaal voertuig voor het leger.
1941 De 50.000ste auto wordt geleverd. Volvo nam de meerderheid van de aandelen in Svenska Flygmotor AB over.
1942 Volvo kocht Kopings machinefabriek, die al vanaf 1927 tandwielen en versnellingsbakken aan Volvo leverde.
1944 Volvo presenteert de PV444. De eerste voorruiten met gelaagd glas worden geintroduceerd. PV444
1947 Volvo zet 112 miljoen kronen om en heeft bijna 3000 werknemers.
1949 Volvo produceert voor het eerst meer personenauto's dan vrachtwagens en bussen.
1952 Adjunct-direkteur en technisch direkteur Gustaf Larson ging met pensioen.
1954 Een vijfjarige autoschadeverzekering, de PV-garantie, doet z'n intrede.
1955 Volvo doet zijn eerste stappen op de Amerikaanse markt met de PV444.
1956 Assar Gabrielsson wordt bestuursvoorzitter en geeft de direkteurspost door aan Gunnar Engellau. Volvo Amazon/120
1957 Het aantal werknemers steeg nu naar 13.000. Er worden bijna 50.000 personenauto's per jaar geproduceerd.
1958 Volvo's omzet passeerde voor het eerst het miljard en exporteerde meer dan 100.000 auto's. PV544
1959 Verzekeringsbedrijf Volvia ontwikkelde zich, omdat de vraag naar de PV-garantie sterk steeg. De produktie lag boven de 80.000 personenauto's per jaar.
1961 De Volvo P1800 werd in produktie genomen. P1800
1963 Volvo's eerste buitenlandse vestiging opende in Halifax, Canada. De VS was absoluut de grootste exportmarkt en plaatste Volvo daardoor in de statistieken als vierde voor geimporteerde auto's. De Volvoconcerns maakte een omzet van meer dan 2 miljard en het aantal werknemers lag boven de 20.000.
1964 De fabriek in Torslanda wordt in gebruik genomen.
1965 De vestiging in Gent, Belgie, wordt geopend.
1966 De Volvo 140 wordt gepresenteerd. Volvo 140
1968 In Maleisie wordt een vestiging geopend, met een capaciteit van 2500 auto's. Volvo 164
1969 Volvo start een projekt voor een nieuwe proefbaan in Hollered, even buiten Goteborg. Volvo koopt de Zweedse Staalpersfabriek in Olofstrom, die sinds 1927 carosseriedelen voor Volvo maakt.
1970 Volvo passeert de 2 miljoen vervaardigde personenauto's.
1971 Pehr G.Gyllenhammar volgt Gunnar Engellau op als direkteur van Volvo.
1972 Volvo koopt 33% van de aandelen personenauto's van de Hollandse DAF.
1973 Amerika blijft Volvo's grootste afzetmarkt voor Zweden.
1974 De personenautofabriek in Kalmar is klaar. Volvo 240
1975 Volvo Car BV, voormalig DAF, begint met het produceren van de Volvo 66.
1976 De katalysator met lambdasonde wordt gepresenteerd, een grote stap in de zuivering van uitlaatgassen. Volvo 343
1977 Een voorstel voor het samengaan van Volvo en Saab-Scania. Het voorstel wordt afgewezen, omdat de ideeen de leiding van Saab-Scania niet aanstaan.
1978 Volvo Personenauto's wordt omgevormd naar Volvo Personenauto's NV, met Hakan Frisinger als direkteur. Het Volvoconcern is verantwootrdelijk voor 54% van de verkoop van personenauto's. De Volvo-leiding presenteert een voorstel voor een ingrijpende samenwerkingsovereenkomst met Noorwegen.
1979 Franse Renault en Volvo sluiten een verdrag voor industriele samenwerking, onderzoek en produktuitwisseling.
1980 De vraag naar nieuwe personenauto's in het westen, inclusief Japan, neemt toe tot ongeveer 30 miljoen.
1981 De miljoenste Volvo wordt naar Amerika geexporteerd.
1982 De fabriek in Olofstrom heeft 5 miljoen plaatonderdelen geleverd voor Volvo-carosserieen, personenauto's, vrachtwagens, bussen en andere voertuigen. Volvo 760
1983 De produktie overstijgt de 370.000 auto's. Pehr G. Gyllenhammar wordt bestuursvoorzitter.
1984 Roger Holtback volgt Hakan Frisinger op als direkteur van de Volvo Personenauto NV. Hakan Frisinger wordt algemeen direkteur van de NV Volvo. Volvo 740
1985 De Gent-fabriek viert zijn 20-jarig jubileum. Volvo 480
1987 Gunnar L. Johansson wordt algemeen direkteur van de NV Volvo.
1988 De montagefabriek in Uddevalla is klaar. Volvo 440
1990 Volvo en Renault tekenen een verdrag voor samenwerking op het gebied van personenauto's, vrachtwagens en bussen. Christer Zetterberg wordt algemeen direkteur van de NV Volvo. Lennart Jeansson volgt Roger Holtback op als direkteur van Volvo personenauto NV. Volvo 940/960
1991 De Nederlandse overheid, Volvo Personenauto NV en Mitsubishi Motors Corporation sluiten een overeenmst voor een gemeenschappelijk bedrijf (elk 33,3%): NedCar. Dit bedrijf vervangt het eerdere Volvo Car B.V. Volvo 850
1992 Soren Gyll volgt Christer Zetterberg op als algemeen-direkteur van de NV Volvo.
1993 De montagefabriek in Uddevalla sluit. De geplande fusie tussen Volvo en Renault wordt niet gerealiseerd, vooral door de toenemende twijfel onder aandeelhouders en werknemers. Pehr G. Gyllenhammar legt zijn bestuursfunctie neer. Per-Erik Mohlin wordt waarnemend algemeen-direkteur binnen de Volvo Personenauto NV.
1994 De montagefabriek in Kalmar sluit. Door omvangrijke investeringen moest de Torslandafabriek de buikriem aanhalen. Bert-Olof Svanholm wordt bestuursvoorzitter in de NV Volvo en Per-Erik Mohlin wordt algemeen-direkteur van de Volvo Personenauto NV. Nieuwe Volvo 960
1995 Tuve Johanesson volgt Per-Erik Mohlin op als algemeen-direkteur van de Volvo Personenauto NV , die als adjunct-algemeen-direkteur aanblijft. Het eerste resultaat van de samenwerking met Mitsubishi, de Volvo S40 en V40, wordt gepresenteerd. Volvo S40/V40
1996 De Volvo C70 Coupe, door Volvo ontwikkeld in samenwerking met TWR, wordt getoond in de autosalon in Parijs. De Volvo's S70 en V70 worden gepresenteerd. Volvo C70 Coupe Volvo S70/V70
1997 Leis Jahansson wordt bestuursvoorzitter van Volvo NV ; Hakan Friesinger wordt voorzitter van de Raad van commissarissen. De Volvo C70 cabriolet en de Volvo V70 XC worden op de markt gebracht.
1998 De eindmontagefabriek in Halifax, Canada wordt gesloten. Volvo Car Corporation verhoogt haar aandeel in NedCar van 33,3 naar 50%. In mei volgt de presentatie van de Volvo S80.
1999 De Ford Motor Company koopt de Volvo Personenauto NV op voor 50 miljard kronen. De Volvofabriek in Gent krijgt de prestigieuze Europese kwaliteitsprijs en de Japanse onderscheiding TPM(Total Production Maintenance).
2000 Een recordjaar met 422.100 verkochte auto's. Hans-Olov Olsson wordt tot algemeen-directeur van de Volvo Car Corporation benoemd. Mitsubishi koopt de aandelen van Volvo Cars in NedCar, hoewel de productie van de Volvo S40/V40 daar nog tot 2004 verder gaat. De nieuwe Volvo V70, de Volvo Cross Country en de Volvo S60 worden voorgesteld.
Hoewel bovenstaande oudere modellen tegenwoordig moeilijk(er) te vinden zijn, kun je met een beetje geluk wel een mooie Volvo kopen op Marktplaats
Bron: Volvo Personvagnar 1927-1997, Informationsavdelningen, Goteborg