curiosum relatie benzinemeter stand - verbruik - toerental
curiosum relatie benzinemeter stand - verbruik - toerental
Dag covolvisti,
Het is een wat rare vraag, maar het is een indruk waarvan ik mij na 1.5 jaar rijden niet kan ontdoen.
De indruk is het volgende: wanneer ik het benzinepeil adhv de benzinepeilmeter op het dashboard bekijk op het moment dat ik op de autosnelweg constant 140km/u rij en ik 5 minuten later de snelweg af rij en op een nationale weg constant 80km/u rij en opnieuw het benzinemetertje bekijk, dan heb ik steeds de indruk dat het metertje meer benzine in de tank aangeeft dan net voordat ik van de snelweg ben gereden (waar ik dus 140 km/u rij).
Andere ervaringen die die indruk alleen maar versterken zijn in volgende situatie: wanneer ik lange tijd in stadssituaties rij met dus veel stilstaan, optrekken, vertragen enz. en dan de benzinemeter bekijk en vervolgens 5 mintuen later op een secundaire baan constant 80km/u rij en dan opnieuw het benzinemetertje bekijk, dan heb ik opnieuw die indruk dat de meter meer benzine in de tank aangeeft dan gedurende de stadsrit.
Tenslotte heb ik het gisteren nog ervaren: indien ik een lange tijd 140lm/u rij op de autosnelweg en dan de stand van het benzinemetertje bekijk en vervolgens moet ik stil staan en weinig gas geven op de snelweg omwille van een file, dan geeft de benzinemeter meer benzene in de file aan dan wanneer ik 140km/u rij.
Zou het dus kunnen dat a) de benzinemeter altijd wat minder aangeeft dan er echt in de tank zit op het moment dat de motor een hoog toerental draait als een soort veiligheidsmarge om niet zonder benzine te vallen en
b) dat er elk moment tijdens de werking van de motor een berekening/schatting gemaakt wordt van het verbruik op dat moment en dat naarmate dat geschatte verbruik hoger (constant 140km/u of stadsrit) of lager (constant 80km/u of stationair) ligt die veiligheidsmarge resp. groter of kleiner wordt?
Ik kan het bijna niet geloven, maar telkens opnieuw krijg ik die indruk. Ik dacht dat het misschien toch mogelijk zou zijn, omdat die B280F V6-motor nu eenmaal zoveel zuipt en ge met 5l in uw tank (rode lichtje gaat dan branden) nie zo heel ver meer geraakt als ge op de snelweg aan het rijden zijt, maar wel een stuk verder als ge constant 80km/u rijdt en dus een behoorlijk laag toerental hebt.
Allee, ik ben ns benieuwd of jullie vinden dat mijn verhaal steek houdt of dat jullie mij naar mijn collega-psychologen doorverwijzen ;)))
Groeten,
Koen
PS: Ik ben er mij van bewust dat het metertje een zogezegd sneller verbruik aangeeft wanneer het zich tussen 10 en 12 en tussen 12 en 2 uur bevindt, omdat die oude niet-digitale meters niet mooi lineair het verbruik weergeven. Mijn indruk betreft dus 2 meternotaties met een tijdsverschil van ca. 5 minuten.
PPS: De Volvo betreft een 760 automaat van bj 1990 met de B280F-PRV-V6-motor