rotor doorgeslagen
rotor doorgeslagen
Vorige week kwam ik stil te staan, de motor sloeg af, ik kon hem wel starten, benzine pomp draaide ook maar sloeg niet aan.
Ik was maar begonnen met het vervangen van de bobine en de ontstekingmodule. Zijn toch oude onderdelen, de bobine was de olie al lang uitgelopen en de ontstekingmodule nja na 33 jaar ik denk mag ook wel een keer.
Ik denk wat zal hij straks weer fijn lopen maar niks bleek minder waar nog steeds geen vonk.
Dus weer verder zoeken en het blijkt de rotor te wezen. Dit was een huismerk rotor van Estate Service en zat er pas 3000 km in. Wanneer je in het gat van de rotor kijkt die om het asje van de nokkenas schuift zie je metaal. Het kunststof onderin is weggesleten.
Ik heb hem vergeleken met de oude bosch die ik gelukkig in de kofferbak had bewaard en dan zie je dat de nok in het gat van de rotor smaller is waardoor de rotor een paar mm heen en weer kan bewegen op de spiebaan van de nokkenas.
Dus zoals ik het zie maar corrigeer me als ik het fout heb slijt zodoende het kunsstof weg en verdwijnt je vonk via de nokkenas naar de massa.
De Bosch heeft een bredere nok en ligt vast om de nokkenas.
Op de foto zie je het metaal blootliggen onderin, het kunststof is weggesleten door speling.
Nu met de oude rotor, de nieuwe bobine en onstekingmodule (onsteking module ook huismerk dus goede oude Bosch uiteraard in de kofferbak) loopt hij zoals het hoort.
Ik zou zeggen mocht je ook zo'n huismerk rotor hebben check dit even voor je stil komt te staan.
Ik ga Estate Service informeren betreffende dit onderdeel.