Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/storing lambdasendor

storing lambdasendor

storing lambdasendor

- Ingediend door Jur
Lid
, op 4 apr 2024
- 3 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Zo af en toe vang ik hopeloze kreten op van Volvofanaten met slecht lopende wagens. Ik heb zelf lang geleden zo’n probleem gehad. Toen ik er in dook kwam ik er achter dat je in de oudheid types had met drie en vier draden. Bij de driedradige types twee draden voor de verwarming plus en min en een signaaldraad waarbij de massa via de uitlaat loopt. Bij de vierdradige sensor is er een extra draad voor de signaalmassa.

Nu heb ik instinctief iets tegen een uitlaatmassa. Uitlaten bestaan uit in elkaar geschoven delen met kit er tussen en een verbinding naar het spruitstuk heeft veel weg van een nationaal roestmuseum. Dus de multimeter er op en ja hoor. De uitlaat had een spanning van +3 volt. De meest voor de hand liggende oplossing was de lambdasonde aan massa leggen. Ik nam een voldoende lange draad, een einde 5 cm strippen en om het huis van de sonde draaien. Slangklem er omheen, aandraaien en er was een goede verbinding. Draad langs de sensorkabel naar voren leiden en verbinden met de motormassa. Probleem opgelost. Eventueel afstellingen van de gasklep en aanverwanten opnieuw afstellen, klus geklaard.

Het is niet gezegd dat iedere Volvo dan weer goed loopt, ik kreeg er de nodige commentaren op, maar in dit geval en latere gevallen werkte het. Het lambda signaal liep keurig netjes van 2 naar 8 volt en terug in 2 a 4 seconden, zoals het moet bij draaiende motor. De motor moet dan wel op werktemperatuur zijn. Werkt het niet dan heeft het een andere oorzaak. Nooit geschoten, altijd mis.

Meer over lambdasensoren bij Hella: https://www.hella.com/techworld/nl/Techn...

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.