storing lambdasendor
storing lambdasendor
Zo af en toe vang ik hopeloze kreten op van Volvofanaten met slecht lopende wagens. Ik heb zelf lang geleden zo’n probleem gehad. Toen ik er in dook kwam ik er achter dat je in de oudheid types had met drie en vier draden. Bij de driedradige types twee draden voor de verwarming plus en min en een signaaldraad waarbij de massa via de uitlaat loopt. Bij de vierdradige sensor is er een extra draad voor de signaalmassa.
Nu heb ik instinctief iets tegen een uitlaatmassa. Uitlaten bestaan uit in elkaar geschoven delen met kit er tussen en een verbinding naar het spruitstuk heeft veel weg van een nationaal roestmuseum. Dus de multimeter er op en ja hoor. De uitlaat had een spanning van +3 volt. De meest voor de hand liggende oplossing was de lambdasonde aan massa leggen. Ik nam een voldoende lange draad, een einde 5 cm strippen en om het huis van de sonde draaien. Slangklem er omheen, aandraaien en er was een goede verbinding. Draad langs de sensorkabel naar voren leiden en verbinden met de motormassa. Probleem opgelost. Eventueel afstellingen van de gasklep en aanverwanten opnieuw afstellen, klus geklaard.
Het is niet gezegd dat iedere Volvo dan weer goed loopt, ik kreeg er de nodige commentaren op, maar in dit geval en latere gevallen werkte het. Het lambda signaal liep keurig netjes van 2 naar 8 volt en terug in 2 a 4 seconden, zoals het moet bij draaiende motor. De motor moet dan wel op werktemperatuur zijn. Werkt het niet dan heeft het een andere oorzaak. Nooit geschoten, altijd mis.
Meer over lambdasensoren bij Hella: https://www.hella.com/techworld/nl/Techn...