Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Ontmoeten/Even voorstellen/RKNL z'n Volvo 740 project

RKNL z'n Volvo 740 project

RKNL z'n Volvo 740 project

- Ingediend door RKNL , op 29 aug 2023 - 31 Reacties -
Forum: 
Even voorstellen

Sinds begin deze maand zijn we in het bezit van een echte baksteen, een 1986 740 GL station. Naast een '19 XC60 T8 en de '01 V70 2.4i G3, hadden we tot voor kort ook nog een '02 S80 D5. Wie kan rekenen ziet dat dat aardig aantikt in de wegenbelasting.

Omdat we flink wat minder kilometers maken dan voorheen, en we voornamelijk de XC60 gebruiken voor de lange afstanden, wordt er wat gewisseld in het wagenpark. Vorige week ging de D5 de deur uit en binnenkort mag ook de V70 weg. Omdat we wel een station nodig zijn voor onze 3 honden een tijdje terug al de zoektocht gestart naar een exemplaar dat wat minder in de maand kost. Eerlijkheid gebied ons te zeggen dat we daarbij ook de E-klasse turbodiesel hebben overwogen, maar uiteindelijk zijn we wel weer bij Volvo uitgekomen.

Deze degelijke 740 GL valt in het kwarttarief en is over 3 jaar volledig belastingvrij. Precies wat we zochten. De auto heeft wat ervaring. Ongeveer 390dkm hebben we geschat, uiteraard is de teller eens gesneuveld en ook nu defect ;). Uiteraard loopt de B230F als een zonnetje, zonder rare geluiden, zonder olieverbruik. De M47 5 bak schakelt soepel, de remmen zijn zo goed als nieuw en het onderstel volgt strak de weg. Alle roest is door de vorige eigenaar te lijf gegaan. Technisch dus helemaal top!

Is er dan niks op aan te merken? De titel van de post bevat natuurlijk niet voor niets "Project". Na het fixen van alle roest en de auto rijtechnisch in orde te maken ontbrak het de vorige eigenaar aan de factor tijd om deze auto af te bouwen. Er zijn nogal wat puntjes, en zelf's wat I'tjes, die nog missen. Zo deed de dashboardverlichting niks, ontbreken er interieurdelen en moet de auto uitgelijnd worden. Ik heb er een Excel bestand aan moeten wijden om het overzicht te houden. We zitten nu op 10 dingen die echt moeten gebeuren, 25 dingen die ik graag zou willen doen en zo'n 11 dingen die al gebeurd zijn. Een kleine selectie wat al gedaan is:

  • Beurtje met olie, filter, bougies. Een K&N open luchtfilter erop gezet zodat het inlaatgeluid past bij de open uitlaat (Die er nog een keer onder weg gaat).
  • Dashboardverlichting gefixed. Combinatie van vervangen steeklampjes en kortsluiten rheostat. Er is een nieuwe Volvo rheostat besteld.
  • Verlichting voorzijde gefixed. Mistlampen hadden slechte massa. Stadlicht links ook. De H4 lampen in de koplampen waren ingebrand, dus je zag 's nachts niks. In combinatie met het geheel donkere interieur was dat best een ervaring.
  • Deurpanelen vervangen. Helaas voor een set 940 panelen met de modernere speaker grill. Daar moet ik nog een oplossing voor vinden.
  • De moderne radio is vervangen voor een bijzonder mooie Blaupunkt Freiburg SQM 26 cassette radio. Ik heb er een Bluetooth cassette bij gehaald zodat ik m'n telefoon kan koppelen. De bedrading voor de radio was er helaas ingeknipt en geplakt, dus we hebben een nieuwe kabelboom gemaakt met stekkers.
  • Er is een tijdelijke, zelf gemaakte antenne geplaatst zodat we ook ontvangst hebben.
  • De zaken die we binnenkort aanpakken:

  • Tapijten vinden of maken. De auto heeft een lek schuifdak, dus de bodemtapijten zijn overleden en door de vorige eigenaar verwijderd. Twijfel nog over zelf maken of een set goede gebruikten vinden.
  • Dat lekke schuifdak dichten. Nieuw rubber erom en de afvoeren voorzien van een nieuwe slang. Als iemand tips heeft hoor ik het graag.
  • Wanneer dat dakje eruit is is het een mooi moment om het dak te spuiten. De lak van de auto is ronduit slecht, dus met verloop van tijd wordt de hele auto gespoten.
  • De bodem tectyleren of in de bed liner op kleur zetten. Ben er nog niet over uit welke. Wie heeft ervaring met bed liner als ondercoating? De auto staat nu in de rode menie, maar moet nog afgewerkt worden.
  • Waaierende / haperende snelheidsmeter fixen. Iemand een topic / tip hoe dit aan te vliegen?
  • Verder zoeken we rustig verder naar wat kleine dingetjes, zoals een deurgreep rechts achter, een C-stijl kapje en een antenne. Op een gegeven moment zullen de linker deuren vervangen moeten worden. De motorkap is ook niet mooi. En de jaren 80 nokkenas mag echt wel vervangen worden voor iets met wat meer pit, als er wat geschikts voorbij komt. Al met al hoeven we ons de komende tijd niet te vervelen.

    Illustraties: 
    • Volledige afbeelding bekijken

      Voor de aanschaf (Foto uit advertentie)

    • Volledige afbeelding bekijken

      Voor de aanschaf (Foto uit advertentie)

    • Volledige afbeelding bekijken

      Voor de aanschaf (Foto uit advertentie)

    • Volledige afbeelding bekijken

      Laswerk

    • Volledige afbeelding bekijken

      Laswerk

    • Volledige afbeelding bekijken

      Laswerk

    • Volledige afbeelding bekijken

      Meer laswerk

    • Volledige afbeelding bekijken

      Interieur bij aankoop

    • Volledige afbeelding bekijken

      Bedradingsfeestje

    • Volledige afbeelding bekijken

      Werkende verlichting (met nog de oude lampen)

    • Volledige afbeelding bekijken

      Radio voor

    • Volledige afbeelding bekijken

      Radio nu

    • Login of registreer om te kunnen reageren

    Recente Advertenties

    https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

    Wie is er actief

    Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

    Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
     
    De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
     
    Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
     
    Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

    Twitter feed

    • @:
      2889 weeks ago

    Nieuwe onderwerpen

    • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
      9 mei 2025
    • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
      24 apr 2025
    • Nokkenassen 960 op tijd zetten
      13 apr 2025
    • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
      9 apr 2025
    • Slot hapert
      28 mrt 2025

    Contact informatie

    De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

    Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

    E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

    •  
    •  
     
     
    Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
    Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.