RKNL z'n Volvo 740 project
RKNL z'n Volvo 740 project
Sinds begin deze maand zijn we in het bezit van een echte baksteen, een 1986 740 GL station. Naast een '19 XC60 T8 en de '01 V70 2.4i G3, hadden we tot voor kort ook nog een '02 S80 D5. Wie kan rekenen ziet dat dat aardig aantikt in de wegenbelasting.
Omdat we flink wat minder kilometers maken dan voorheen, en we voornamelijk de XC60 gebruiken voor de lange afstanden, wordt er wat gewisseld in het wagenpark. Vorige week ging de D5 de deur uit en binnenkort mag ook de V70 weg. Omdat we wel een station nodig zijn voor onze 3 honden een tijdje terug al de zoektocht gestart naar een exemplaar dat wat minder in de maand kost. Eerlijkheid gebied ons te zeggen dat we daarbij ook de E-klasse turbodiesel hebben overwogen, maar uiteindelijk zijn we wel weer bij Volvo uitgekomen.
Deze degelijke 740 GL valt in het kwarttarief en is over 3 jaar volledig belastingvrij. Precies wat we zochten. De auto heeft wat ervaring. Ongeveer 390dkm hebben we geschat, uiteraard is de teller eens gesneuveld en ook nu defect ;). Uiteraard loopt de B230F als een zonnetje, zonder rare geluiden, zonder olieverbruik. De M47 5 bak schakelt soepel, de remmen zijn zo goed als nieuw en het onderstel volgt strak de weg. Alle roest is door de vorige eigenaar te lijf gegaan. Technisch dus helemaal top!
Is er dan niks op aan te merken? De titel van de post bevat natuurlijk niet voor niets "Project". Na het fixen van alle roest en de auto rijtechnisch in orde te maken ontbrak het de vorige eigenaar aan de factor tijd om deze auto af te bouwen. Er zijn nogal wat puntjes, en zelf's wat I'tjes, die nog missen. Zo deed de dashboardverlichting niks, ontbreken er interieurdelen en moet de auto uitgelijnd worden. Ik heb er een Excel bestand aan moeten wijden om het overzicht te houden. We zitten nu op 10 dingen die echt moeten gebeuren, 25 dingen die ik graag zou willen doen en zo'n 11 dingen die al gebeurd zijn. Een kleine selectie wat al gedaan is:
De zaken die we binnenkort aanpakken:
Verder zoeken we rustig verder naar wat kleine dingetjes, zoals een deurgreep rechts achter, een C-stijl kapje en een antenne. Op een gegeven moment zullen de linker deuren vervangen moeten worden. De motorkap is ook niet mooi. En de jaren 80 nokkenas mag echt wel vervangen worden voor iets met wat meer pit, als er wat geschikts voorbij komt. Al met al hoeven we ons de komende tijd niet te vervelen.