Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Tuning en motorsport/Turbodruk aanpassen

Turbodruk aanpassen

Turbodruk aanpassen

- Ingediend door maarten.ellen , op 2 aug 2023 - 6 Reacties -
Forum: 
Tuning en motorsport

Hoi,

Even een vraagje waar ik mee zit en waarmee ik beroep wil doen op jullie kennis en ervaring.

Ik heb een 760 van 1990, B230FT met een turbo+ module geleverd, dus officieel 190 pk. Zoals ik ook al eerder had beschreven in mijn ‘welkomstopic’ bleek ik een vacuumlek te hebben in de turbo+ module, waardoor ik veel meer boost had dan goed was. Ik kon blijven optrekken tot de fuel cut van de Ecu.

Na de herstelling was ik toch wat teleurgesteld omdat ik geproefd had van een veel hogere turbodruk. Daarom beslist om de turbodruk iets op te vijzen.

Ik heb een chip vervangen in de ECU een klep geplaatst tussen turbo en actuator om de turbodruk wat te kunnen verhogen. Om de motor en versnellingsbak zeker niet teveel te belasten, wil ik niet overdrijven met de boost. Onder de noemer “meten is weten”, heb ik dan ook een drukmeter gekocht om de turbodruk tot een aanvaardbaar niveau te brengen. In de vacuumleiding die naar de originele meter gaat, heb ik een Y-stuk geplaatst om de bijkomende meter te kunnen voeden. Het is niet de bedoeling om deze meter in het zicht te installeren, ik wil die enkel gebruiken om de turbodruk tot een correct niveau te brengen.

 

En vanaf nu begint mijn probleem :)

Als de motor niet draait, dan wijst de originele meter het midden aan (tussen zwarte en witte zone). Mijn nieuwe meter geeft op dat punt -0.5 bar weer.

 

Bij stationair toerental staat de wijzer op de originele meter helemaal links, op mijn bijgeplaatste meter staat de druk dan onder de -1 bar. 

Bij volgas (geen foto van) gaat de wijzer van de originele meter verder naar rechts dan de schaal. Op mijn meter stijgt de druk dan naar 0.65 bar.

Volgens mij klopt er iets niet en zou de druk bij motor af 0 bar moeten zijn en geen -0.5 bar. Dat de meter stationair onder 0 gaat, zou het vacuüm kunnen zijn. 
Hierdoor heb ik dus twijfels dat de 0.65 bar bij volgas, geen 0.65 bar is, maar 1.15 (omdat de meter niet bij 0 begint maar wel bij -0.5). 
Het is niet dat ik elke dag plankgas zal geven, maar ik vind dat teveel druk, ik wilde zelf tussen de 0.9 en 1 bar blijven. 

iemand die meer kan vertellen? misschien zie ik het helemaal verkeerd!

 

Bedankt alweer!
 

 

Illustraties: 
  • Volledige afbeelding bekijken
  • Volledige afbeelding bekijken
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • MrKn7ght
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.