Temperatuurmeter altijd in het midden, ook met koude motor (oplossing)
Temperatuurmeter altijd in het midden, ook met koude motor (oplossing)
Mijn temperatuurmeter in het dashboard stond sinds een tijd altijd in het midden.
En ja, ik weet dat dat normaal is (en ik weet dat het een waardeloze meter is die mega gedempt is) alleen stond die daar óók bij een koude motor.
Wel ging deze netjes helemaal naar koud bij contact uit, dus hij zat niet vast, want met contact aan gelijk weer in 1 vloeiende beweging naar het midden.
Nu weet ik grofweg hoe Volvo rond 1990 de meter wist te dempen (of eigenlijk aan te sturen, want van demping is geen sprake)
Een 4-tal op-ampjes en wat transitors (transistoren?) die de meter aansturen. alleen is de uitvoering in de jaren erna aanzienlijk veranderd.
Er zitten nu eigenlijk nog maar 3 componenten op de printplaat; weerstand, transistor en 1 of ander ondefineerbaar zwarte IC?
Bij de oude versie wordt doormiddel van 1 van de op-amps en een transistor de wijzer of naar het midden, of naar rechts/rood gestuurd.
Ik had al het vermoeden dat deze tranistor wel eens defect kon zijn, waardoor deze alltijd naar het midden werd gestuurd.
De transitor heeft heeft als opdruk D859 (zie foto's) en komt uit Japan (Volgens Japanse JIS-codering is het eigenlijk 2SD859, maar 2S staat voor transistor en wordt vaak wegelaten)
Ik kon hier wel informatie over vinden, maar was zo snel nergens makkelijk te verkrijgen, dus maar een vergelijkbaar modelletje (NTE198) er in geprutst.
En warempel, probleem opgelost! En dat voor €2,50 incl. een bak koffie.
Vervangen van de temperatuurmeter in zijn geheel is makkelijker, en dat heb ik eerst ook naar tevredenheid gedaan.
Het ging me eigenlijk meer om de speurtocht, en het vinden van een oplossing.
En hopelijk inzicht te krijgen in hoe de latere modellen temp-meters gedempt zijn, maar helaas nog niet veel wijzer.