Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Recente discussies
    • Tracker
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Agenda 2023
    • Inloggen
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Sitereglement
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Lidmaatschap
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Electro/Temperatuurmeter altijd in het midden, ook met koude motor (oplossing)

Temperatuurmeter altijd in het midden, ook met koude motor (oplossing)

Temperatuurmeter altijd in het midden, ook met koude motor (oplossing)

- Ingediend door noppen20 , op 23 feb 2023 - 2 Reacties -
Forum: 
Electro

Mijn temperatuurmeter in het dashboard stond sinds een tijd altijd in het midden. 

En ja, ik weet dat dat normaal is (en ik weet dat het een waardeloze meter is die mega gedempt is) alleen stond die daar óók bij een koude motor. 

Wel ging deze netjes helemaal naar koud bij contact uit, dus hij zat niet vast, want met contact aan gelijk weer in 1 vloeiende beweging naar het midden.

 

Nu weet ik grofweg hoe Volvo rond 1990 de meter wist te dempen (of eigenlijk aan te sturen, want van demping is geen sprake)

Een 4-tal op-ampjes en wat transitors (transistoren?) die de meter aansturen. alleen is de uitvoering in de jaren erna aanzienlijk veranderd.

Er zitten nu eigenlijk nog maar 3 componenten op de printplaat; weerstand, transistor en 1 of ander ondefineerbaar zwarte IC? 

Bij de oude versie wordt doormiddel van 1 van de op-amps en een transistor de wijzer of naar het midden, of naar rechts/rood gestuurd. 

 

Ik had al het vermoeden dat deze tranistor wel eens defect kon zijn, waardoor deze alltijd naar het midden werd gestuurd.

De transitor heeft heeft als opdruk D859 (zie foto's) en komt uit Japan (Volgens Japanse JIS-codering is het eigenlijk 2SD859, maar 2S staat voor transistor en wordt vaak wegelaten)

Ik kon hier wel informatie over vinden, maar was zo snel nergens makkelijk te verkrijgen, dus maar een vergelijkbaar modelletje (NTE198) er in geprutst.

En warempel, probleem opgelost! En dat voor €2,50 incl. een bak koffie. 

 

Vervangen van de temperatuurmeter in zijn geheel is makkelijker, en dat heb ik eerst ook naar tevredenheid gedaan. 

Het ging me eigenlijk meer om de speurtocht, en het vinden van een oplossing.

En hopelijk inzicht te krijgen in hoe de latere modellen temp-meters gedempt zijn, maar helaas nog niet veel wijzer.

 

Illustraties: 
  • Volledige afbeelding bekijken
  • Volledige afbeelding bekijken
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 2 gebruikers online.

  • Jopie123
  • fflunche
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2778 weeks ago

Binnenkort

  • varfard 2023
    10:00 tot 17:00
  • Sleuteldag...
    10:00 tot 15:00

Nieuwe onderwerpen

  • Volvo 940 voorstoelen beige leer
    26 mrt 2023
  • krukas (bakzijde) keerring vervangen
    21 mrt 2023
  • reserve wiel icm 3e bankje
    21 mrt 2023
  • advertenties
    21 mrt 2023
  • Kabelboom stekker B230F vervangen
    17 mrt 2023

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Zaalheuvelweg 8, 5363TG Velp (NB)

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.