Storing (Vervolg)
Storing (Vervolg)
Op de storing die ik al enige tijd geleden heb gemeld is een vervolg gekomen.De uitgefikte zekering nr 1 is er de oorzaak van dat de wagen op LPG backfires geeft. Meteen de actuator netjes volgens voorschrift (Prins) met remmenreiniger schoongemaakt, geen olie er op gespoten, de Vialle en Prinsactuatoren (nagenoeg gelijk) zijn zelfsmerend en contactspray op de zekeringcontacten gespoten, de wagen startte meteen. Op benzine liep de motor voorbeeldig Dus over naar LPG met luchtfilterhuis open vanwege een eventuele backfire en de wagen liep belazerd.stationair. Even meten, zekeingg een zekert het motormanagement af, bezinepompen, lambdasonde, EZ118Ken LH Jetronic en de F4 AMS af. en de spanning bleek te laag. LPG is daar niet zo van gediend, vandaar de backfires. Bovendien zag ik een klein rookwolkje uit te omgeving van zekering 1 opstijgen. Nu is dit best wel een zware jongen, 25 Ampere, dus de conclusie was de centrale verdeelplaat vervangen.
Want hoe werkt het bij slechte contacten? Het contact wordt warm. Hierdoor oxideert het en de weerstand neemt toe. Totdat het zijn klemkracht kwijtraakt, door het slechte contact wordt de weerstand hoger en het krijgt straalkachelneigingen. De contacten verbranden, en vaak niet alleen de contacten. Ik heb zoiets meegemaakt met het lampenbewakingsrelais waar de relaisvoet in rook opging. De relaisvoet is gelukkig een los onderdeel dat op dat moment niet verkrijgbaar was, dus op mijn speurtocht bij enkele sloperijen kwam ik vier verdeeldozen tegen die verbrand waren. En een van de bijbehorende Volvo's trouwens ook.
Maar even terug. Ik heb geen behoefte aan consulten bij psychiaters en tranqilizers en kwam samen met Timen Smit tot de conclusie dat een zwevende zekering in combinatie met een draad van 6MM2 wellicht de beste optie was. Je bent namelijk volslagen ontoerekeningsvatbaar en een gevaar voor de maatschappij wanneer je in het breiwerk van de bekabeling gaat pieren om de centrale doos te vervangen. Dus de doos losmaken en de draden van een stevige zekeringhouder verbinden (solderen) met de aansluitingen in de doos. En dat zijn er maar twee.
Een klusje voor na het weekend, dus ik slaap in ieder geval rustig. En dat het niet origineel is maakt mij niets uit. Beter goed zelfgeconstrueerd dan origineel slecht. Was ik mijnheer VOLVO geweest dan zou ik het geheel op losse verticale printplaten hebben gezet met printcontacten. Dat meet ook gemakkelijker en het repareert beter op de werkbank dan urenlang rondhangen in dat ondergrondse hol achter de asbak.
Wat ik ik van de escapade met het relais destijds heb geleerd is dat het een goed idee is jaarlijks de zekeringen er uit te halen en de contacten van een tipje contactreiniger te voorzien.
Het deed mij ook denken aan de 240. Daar zaten de zekeringen links onder achter een dekseltje. Waar het zeer koud kon worden en er vanuit het passagiers- en chauffeurshok condens op de zekeringen kon komen. Vandaar dat wij vanaf de late herfst tot de vroege lente zonder dat dekseltje reden.