Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/Storing (Vervolg)

Storing (Vervolg)

Storing (Vervolg)

- Ingediend door Jur
Lid
, op 8 jan 2022
- 1 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Op de storing die ik al enige tijd geleden heb gemeld is een vervolg gekomen.De uitgefikte zekering nr 1 is er de oorzaak van dat de wagen op LPG backfires geeft. Meteen de actuator netjes volgens voorschrift (Prins) met remmenreiniger schoongemaakt, geen olie er op gespoten, de Vialle en Prinsactuatoren (nagenoeg gelijk) zijn zelfsmerend en contactspray op de zekeringcontacten gespoten, de wagen startte meteen. Op benzine liep de motor voorbeeldig Dus over naar LPG met luchtfilterhuis open vanwege een eventuele backfire en de wagen liep belazerd.stationair. Even meten, zekeingg een zekert het motormanagement af, bezinepompen, lambdasonde, EZ118Ken LH Jetronic en de F4 AMS af. en de spanning bleek te laag. LPG is daar niet zo van gediend, vandaar de backfires. Bovendien zag ik een klein rookwolkje uit te omgeving van zekering 1 opstijgen. Nu is dit best wel een zware jongen, 25 Ampere, dus de conclusie was de centrale verdeelplaat vervangen.

Want hoe werkt het bij slechte contacten? Het contact wordt warm. Hierdoor oxideert het en de weerstand neemt toe. Totdat het zijn klemkracht kwijtraakt, door het slechte contact wordt de weerstand hoger en het krijgt straalkachelneigingen. De contacten verbranden, en vaak niet alleen de contacten. Ik heb zoiets meegemaakt met het lampenbewakingsrelais waar de relaisvoet in rook opging. De relaisvoet is gelukkig een los onderdeel dat op dat moment niet verkrijgbaar was, dus op mijn speurtocht bij enkele sloperijen kwam ik vier verdeeldozen tegen die verbrand waren. En een van de bijbehorende Volvo's trouwens ook.

Maar even terug. Ik heb geen behoefte aan consulten bij psychiaters en tranqilizers en kwam samen met Timen Smit tot de conclusie dat een zwevende zekering in combinatie met een draad van 6MM2 wellicht de beste optie was. Je bent namelijk volslagen ontoerekeningsvatbaar en een gevaar voor de maatschappij wanneer je in het breiwerk van de bekabeling gaat pieren om de centrale doos te vervangen. Dus de doos losmaken en de draden van een stevige zekeringhouder verbinden (solderen) met de aansluitingen in de doos. En dat zijn er maar twee.

Een klusje voor na het weekend, dus ik slaap in ieder geval rustig. En dat het niet origineel is maakt mij niets uit. Beter goed zelfgeconstrueerd dan origineel slecht. Was ik mijnheer VOLVO geweest dan zou ik het geheel op losse verticale printplaten hebben gezet met printcontacten. Dat meet ook gemakkelijker en het repareert beter op de werkbank dan urenlang rondhangen in dat ondergrondse hol achter de asbak.

Wat ik ik van de escapade met het relais destijds heb geleerd is dat het een goed idee is jaarlijks de zekeringen er uit te halen en de contacten van een tipje contactreiniger te voorzien.

Het deed mij ook denken aan de 240. Daar zaten de zekeringen links onder achter een dekseltje. Waar het zeer koud kon worden en er vanuit het passagiers- en chauffeurshok condens op de zekeringen kon komen. Vandaar dat wij vanaf de late herfst tot de vroege lente zonder dat dekseltje reden.

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025
  • volvo 944 achterwielager,te hoge co2 waarde
    26 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.