Vreemd lpg gedrag
Vreemd lpg gedrag
Mijn goed onderhouden 940 (1998, B230FK+MBC, LPG Vialle twin tank, 384.589 km) vertoont sinds kort vreemd gedrag: Als ik er 's ochtends mee naar het werk rijd (15 km enkele reis) met een koude start , is er niets aan de hand. De auto start op benzine en schakelt na ongeveer een kilometer soepel over op gas en doet wat hij doen moet. Ongeveer 9 uur later als ik van mijn werk naar huis rijd (dan is de motor ondertussen weer afgekoeld in de buitenlucht) het volgende: de auto start gewoon op benzine, maar zodra deze op lpg omschakelt begint hij bokkig te lopen. De trekkracht is dan flink verminderd, voor een verkeerslicht schudt de motor alsof hij op 3 cilinders loopt. Dus dan weer omschakelen op benzine: motor pakt direct goed op benzine en trekkracht weer terug. Schakel ik kort daarna weer terug op lpg, begint hij weer "rommelig" te lopen op gas. Pas als ik na ongeveer 5 km grotendeels op benzine gereden te hebben, bij 80 km/uur weer omschakel op lpg : komt plots de vierde injector er weer bij en spuit hij er weer als vanouds vandoor op lpg. Parkeer keer ik even en rijd na bijv een uurtje weer weg (motor is nog warm), dan doet hij het ook prima op lpg.
Herkent iemand dit probleem ?!?
Bougies en bobine- + bougiekabels zijn nieuw.
Ik snap dat het verschillende oorzaken kan hebben: lpg pomp op zijn einde, injectoren, lpi computer, omschakelrelais, injectorrubbertjes. In 2019 (zo'n 30.000 km geleden) zijn alle injectorrubbertjes vernieuwd, is er 1 injector vervangen, 4 nieuwe nozzles/pijpjes geplaatst en een nieuw spruitstukpakking gemonteerd. Naar mijn mening lijkt het alsof het blok eerst warm moet zijn waardoor er dan misschien door het uitzetten van warm metaal een minuscuul gaatje/luchtlek dichtgedrukt wordt.
Maar wat ik niet kan verklaren is dat de Volvo het vlekkeloos doet na een ijskoude start in de ochtend, en ook bij een warme start het lpg systeem prima functioneert. Maar dat hij na 9 uur stilstand bij 3 graden buitentemperatuur die kuren vertoont.
Je zou verwachten dat de auto deze kuren dan ook bij de koude start in de ochtend zou vertonen.
Ik kan er geen chocolade van maken. Ik heb een omschakelrelais geleend om te testen, die ga ik morgen proberen maar ik verwacht niet dat deze de veroorzaker is.
Voorlopig blijf ik er mee rijden totdat de klachten erger worden (of vanzelf overgaan:). Ik weet nu dat ik de terugreis langer op benzine moet rijden om het probleem te tackelen, maar hoor graag of iemand dit herkend?
Tips zijn welkom!
groet,
Pascal