Volvo 960 Problemen na aanschaf Repareren of voor onderdelen/sloop
Volvo 960 Problemen na aanschaf Repareren of voor onderdelen/sloop
Ik had besloten om een Volvo 960 uit 1991 te kopen.
In mijn eigenwijsheid heb ik met weinig verstand van autotechniek een volvo 960 aangeschaft bij een handelaar. Vanzelfsprekend beweerde hij dat de auto in prima staat was, maar de garantie was tot de voordeur. Ik heb deze auto gekocht bij van Santing en Slot in Hoogeveen voor 1300 euro met een jaar APK. Wel heb ik ontdekt op de RDW site dat deze auto een jaar uit de APK is geweest. Tot het moment dat ik hem ging halen, hij heeft dus tijden stil gestaan.
KMstand 280000
Onderweg naar huis kreeg ik reeds allerlei verschijnselen. Daarna ben ik naar een amazone hobyist gegaan en heb hem even laten testen. De volgende dag ben ik naar een locale garage geweest om hem te laten nakijken. Ik wil dus graag weten of ik er geld in moet investeren of hem beter voor de onderdelen of aan een knutselaar kan doorverkopen. Op zich is het interieur mooi en ziet hij er van binnen niet afgeleeft uit op de bestuurdersstoel na. De rit naar huis was 300 kilometer en is prima verlopen, de volgende rit naar Den Haag heb ik helaas met een bergingsbedrijf terug naar huis moeten laten begeleiden, ter verduidelijking van de details zet ik hieronder puntsgewijs wat iedereen heeft bemerkt.
Rit naar huis
-Alleen langzaam optrekken ging zonder bijgeluiden. Bij harder gas fluitend geluid
-Schuddende motor bij stationair toerental
-Hard optrekken gaf geen trekkracht
-Startonderbreker zorgt er voor dat er soms ineens niet meer gestart kan, andere keer ineens wel.
-Airco koelt niet, blaast wel.
-Motor loopt volgens metertje niet warm
Bij volvo hobbyist
-Na felle proefrit met test kickdown, gaat het uitlaatgaas slechte verbranding lampje branden, en ik ruik een geur onder de motorkap bij aankomst, auto blijft lang koelen.
-Rijgedrag bleef gelijk maar het lampje ging niet meer uit.
Bij locale garage
-3 liter bakolie bijgevuld
-4 liter koelvloeistof bijgevuld
-Katalysator type met 2 lambda sondes hoort blijkbaar niet op auto.
-Motor was baggervet aan onderkant.(Helaas moet dit reeds bij aanschaf zo zijn geweest)
-Aandrijfas rubber weg.
-Loopt stationair op 5 cilinders
-Katalysator veroorzaakt fluitgeluid
-Gat in de uitlaat dicht gemaakt.
Na deze eerste check zou ik eerst even 2 weken rijden om te zien of hij door het stilstaan of achterstallig onderhoud zijn olie kwijt was of door lekkages.
Toen reed ik naar Den Haag en ging het mis.
-Schakelde weer zeer goed door de olie
-Trekkracht terug
-Fluitgeluid verminderd
TOT 1 Minuut later
Auto kon niet meer harder dan 70 geen enkele trekkracht hard fluitgeluid.
ANWB heeft het volgende geprobeerd geconstateerd.
-Bedrading op de motor totaal gesmolten bij 2 cilinders, dit is volgens de anwb de reden dat hij op 5 cilinders draaide wat hij ook eerst constateerde.
-1 liter bakolie bij gedaan, pijl leek laag (misschien keerringen hard door stilstaan)
-Katalysator was roodgloeiend
Nu staat mijn auto dus voor de deur totaal onbruikbaar en weet ik dus echt niet of ik er in moet investeren (uitlaat,katalysator,aandrijfas,Bak heel of kapot,lampje brand,motor stuk (5 cilinders))
Heeft iemand enig advies was ik met deze ellendige situatie aan moet? Een lang verhaal maar ik kan het niet anders uitleggen.