Limited slip differentieel, trilling, en hoort deze zo te werken?
Limited slip differentieel, trilling, en hoort deze zo te werken?
Mijn '97-er 945 Sports Edition is fabieksaf voorzien van een LSD differentieel. De huidige weersomstandigheden zijn natuurlijk perfect om eens uit te proberen hoe dat werkt. Dat het werkt, merk je vrij duidelijk als één achterwiel op aangevroren sneeuw/ijs staat en het andere achterwiel op een min of meer droge weg. De werking is alleen minder subtiel dan ik had verwacht: als het achterwiel op ijs slipt komt met een soort klonk de sper / antislip mechanisme in werking en schiet je met een schok vooruit. Natuurlijk niet plankgas geprobeerd, maar niettemin vond ik de ervaring vrij onsubtiel.
Verder is het voorgekomen dat ik, na het uitproberen zoals hiervoor beschreven, rustig wegrijd op een min of meer droge weg en de blokkering nog even op het differentieel lijkt te zitten. Ik dacht heel even dat ik met een volledig lekke band reed, zo voelde en klonk het. Na even gas was alles weer normaal.
Op een besneeuwde parkeerplaats ook, puur ten behoeve van het testen natuurlijk, nog een rondje subtiel gedrift. Niks spectaculairs, geen hoge snelheid, maar wel gevoeld hoe dat differentieel reageert, en dan hoor of voel ik geen gekke, bonkige, schokkerige dingen.
Als ik zo het bovenstaande beschrijf, is dat dan normaal voor dit type differentieel? Dus in werking met een klonk en schok, en 'uit werking' ook op een minder subtiele manier?