LMM kapot? Opgelost; omschakelrelais+voorschakelweerstand
LMM kapot? Opgelost; omschakelrelais+voorschakelweerstand
Momenteel zit ik met het probleem dat de b230fk van de 940 in de middag voor geen meter wil lopen. Denk hierbij aan stationair wat net iets boven uitslaan van de motor ligt, vermogen niet constant dan is het er en dan weer niet dit alles is tijdens het rijden op benzine, als die overschakelt naar LPG loopt die nog steeds niet echt lekker stationair maar het vermogen is er wel veel constanter, voel zo af en toe wel is een hikje maar het vermogen valt niet compleet weg zoals wel bij benzine is. En dit alles doet zich eigenlijk alleen in de middag voor als het warm is, in de ochtend heb ik eigenlijk zo goed als nergens last van.
Dus eens onder de motorkap gedoken en wat testjes gedaan.
-omschakelrelais getest doormiddel van los trekken benzine injectoren maar geeft geen verandering.
-bougie kabels los getrokken, geven stuk voor stuk hetzelfde beeld en dus de motor gaat bij allemaal even slecht lopen.
-gezocht naar vacuüm lekkage doormiddel van remmen reiniger
-LMM los getrokken en daarvan ging die in een keer van +/-300 toeren naar +/-1000 toeren maar wel mooi constant en dit voor een minuut ofzo daarna ging die wel weer slechter lopen maar niet zo slecht als met de LMM aangekoppeld.
Die laatste test gaf natuurlijk een lambda fout dus zekering 1 eruit getrokken even gewacht en terug gestoken. En dan toch uit nieuwsgierigheid weer ff starten en kijken of die nu wel goed loopt. En ja hoor de motor loopt weer perfect (misschien iets wat hoog in toeren maar dat terzijde) maar dit zal denk ik niet al te lang duren totdat de ECU weer ingeleerd is.
Dus nu is mijn verdenking dat de LMM de geest geeft bij warm weer. Zou dit een logische conclusie kunnen zijn na bovenstaande bevindingen of sla ik nu de plank volledig mis?
Even wat info over de wagen; Volvo 945 uit 1997, B230fk met LPG, LPG chips van BTI, wasted spark ontsteking van BTI, turbodruk op 0,7bar.
Hopelijk kunnen jullie me helpen met dit zeer vervelende kwaaltje waar ik niet te lang mee wil rond rijden.
Groet, Yannic