Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/kop-zorgen

kop-zorgen

kop-zorgen

- Ingediend door JanV , op 1 mei 2006 - 5 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

 Afgelopen weekend dacht ik 'even' een nokkenas te wisselen.

Dus ik het klepdeksel eraf, etc, nokkenas gedemonteerd. Kijk ik eens goed naar de nokkenas en zie ik bij een van de uitlaatnokken duidelijk loopsporen op een uitlaatnok...dat moet ergens door komen dus maar eens goed gekeken naar de klepstelplaatjes en de buckets. Blijkt dat er bij die klep een klepstelplaatje in ligt die dunner(!) is alsdat de bucket diep is m.a.w. er staat een opstaand randje aan de zijkant... waar dus steeds die nok overheen schraapt. Daar helpt geen enkele olie tegen.

Ook alle andere kleppen hebben ook al erg dunne stelplaatjes in de buckets. Dat is een indicatie dat de kop al ver heen is. Het is waarschijnlijk nog de orginele kop en de km-stand is nu 219kkm. Ik heb 'm 2j gelden gekocht bij 189kkm en nadien is het klepdeksel nog niet los geweest dus bij de vorige klepstelbeurt heeft de vorige eigenaar dit waarschijnlijk al zien aankomen. 219kkm is op zich geen verkeerde levensduur voor een kop op een LPG-turbo-motor

Dus de oude T-nokkenas maar weer terug gezet en de boel maar weer dicht gebouwd.

optie A: op zoek naar een fatsoenlijke vervangende kop.  Dan laat ik daar nieuwe stelliete klepzetels,  sodium gevulde uitlaatkleppen en nieuwe klepgeleiders in zetten. Netjes vlakken en warm laten afpersen, dan kan het blokje er met die kop weer 2 ton mee vooruit. Voordeel: ik kan groeven in de kop maken, ik kan meteen de in- en uitlaatpoorten flowen, de pakkingen matchen op de in en uitlaatspruitstukken  en omdat alles dan toch los ligt kan ik ook het uitlaatspruitstuk en turbinehuis flowen.

optie B: afslijpen van de klepsteelkoppen, waardoor de buckets lager komen te liggen en ik dus stelruimte creeer om dikkere plaatjes te plaatsen bij het opnieuw afstellen. Voordeel: kop hoeft er niet af. Veel minder werk op de korte termijn. Maar hoelang kun je de levensduur van de kop hiermee verlengen? Iemand hier ervaring mee? (ik heb trouwens nog niet gekeken of de klepstelen misschien al eens eerder zijn afgeslepen....kan ook nog het geval zijn, in dat geval denk ik dat alleen optie A overblijft)

Ik ben er nog niet helemaal uit.

 

 

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2893 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.