kop-zorgen
kop-zorgen
Afgelopen weekend dacht ik 'even' een nokkenas te wisselen.
Dus ik het klepdeksel eraf, etc, nokkenas gedemonteerd. Kijk ik eens goed naar de nokkenas en zie ik bij een van de uitlaatnokken duidelijk loopsporen op een uitlaatnok...dat moet ergens door komen dus maar eens goed gekeken naar de klepstelplaatjes en de buckets. Blijkt dat er bij die klep een klepstelplaatje in ligt die dunner(!) is alsdat de bucket diep is m.a.w. er staat een opstaand randje aan de zijkant... waar dus steeds die nok overheen schraapt. Daar helpt geen enkele olie tegen.
Ook alle andere kleppen hebben ook al erg dunne stelplaatjes in de buckets. Dat is een indicatie dat de kop al ver heen is. Het is waarschijnlijk nog de orginele kop en de km-stand is nu 219kkm. Ik heb 'm 2j gelden gekocht bij 189kkm en nadien is het klepdeksel nog niet los geweest dus bij de vorige klepstelbeurt heeft de vorige eigenaar dit waarschijnlijk al zien aankomen. 219kkm is op zich geen verkeerde levensduur voor een kop op een LPG-turbo-motor
Dus de oude T-nokkenas maar weer terug gezet en de boel maar weer dicht gebouwd.
optie A: op zoek naar een fatsoenlijke vervangende kop. Dan laat ik daar nieuwe stelliete klepzetels, sodium gevulde uitlaatkleppen en nieuwe klepgeleiders in zetten. Netjes vlakken en warm laten afpersen, dan kan het blokje er met die kop weer 2 ton mee vooruit. Voordeel: ik kan groeven in de kop maken, ik kan meteen de in- en uitlaatpoorten flowen, de pakkingen matchen op de in en uitlaatspruitstukken en omdat alles dan toch los ligt kan ik ook het uitlaatspruitstuk en turbinehuis flowen.
optie B: afslijpen van de klepsteelkoppen, waardoor de buckets lager komen te liggen en ik dus stelruimte creeer om dikkere plaatjes te plaatsen bij het opnieuw afstellen. Voordeel: kop hoeft er niet af. Veel minder werk op de korte termijn. Maar hoelang kun je de levensduur van de kop hiermee verlengen? Iemand hier ervaring mee? (ik heb trouwens nog niet gekeken of de klepstelen misschien al eens eerder zijn afgeslepen....kan ook nog het geval zijn, in dat geval denk ik dat alleen optie A overblijft)
Ik ben er nog niet helemaal uit.