Dynamo Bosch 100A wordt warm en spanning zakt in
Dynamo Bosch 100A wordt warm en spanning zakt in
He hoi!
Ik ben vandaag weer tegen wat geks aangelopen. De vereninging heeft een Volvo 940 uit 1998 en deze heeft wat elektrische kuren. Nadat ik de positieve accuklem heb vervangen (zie dit topic) heb ik de spanning over de dynamo (volgens mij een Bosch 0123500005 100A, in ieder geval diegene die in het B230FK blok hoort) gemeten. Deze was, direct na het starten, netjes 14.8 V. Ik dacht dus "mooi, alles loopt weer lekker". Niks bleek minder waar. Nadat de motor even had gelopen (en een stukje had gereden) werd de dynamo heel erg warm (50-60 graden, je kon hem nog wel aanraken, maar niet lang vasthouden) en ook zakte de uitgangspanning in richting de 13 V. De houder waar de dynamo in hangt is ook warm, maar minder warm dan de dynamo zelf. Ik denk daarom dat de dynamo niet wordt opgewarmt door de motor, maar dat hij zichzelf zo warm maakt. Toen ging er een lampje branden. Een maand of 3 geleden hebben we de dynamo van deze bak al eens vervangen door een ander gebruikt exemplaar. We hebben dit toen gedaan omdat de dynamo erg warm werdt (vergelijkbaar met nu), en ook toen was de houder waar de dynamo in hangt minder warm. Ik denk daarom dat zowel de oude dynamo als de vervangende dynamo hetzelfde euvel hebben. Ik vermoed daarom dat dit een bekend probleem is. Ik kan het helaas niet zelf via google vinden. Heeft iemand hier enige idee wat bij ons het probleem is? En wat hier eventueel tegen te doen valt? Bij voorbaat dank :)