Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Electro/Dynamo Bosch 100A wordt warm en spanning zakt in

Dynamo Bosch 100A wordt warm en spanning zakt in

Dynamo Bosch 100A wordt warm en spanning zakt in

- Ingediend door Hardboard , op 23 sep 2017 - 5 Reacties -
Forum: 
Electro

He hoi!

Ik ben vandaag weer tegen wat geks aangelopen. De vereninging heeft een Volvo 940 uit 1998 en deze heeft wat elektrische kuren. Nadat ik de positieve accuklem heb vervangen (zie dit topic) heb ik de spanning over de dynamo (volgens mij een Bosch 0123500005 100A, in ieder geval diegene die in het B230FK blok hoort) gemeten. Deze was, direct na het starten, netjes 14.8 V. Ik dacht dus "mooi, alles loopt weer lekker". Niks bleek minder waar. Nadat de motor even had gelopen (en een stukje had gereden) werd de dynamo heel erg warm (50-60 graden, je kon hem nog wel aanraken, maar niet lang vasthouden) en ook zakte de uitgangspanning in richting de 13 V. De houder waar de dynamo in hangt is ook warm, maar minder warm dan de dynamo zelf. Ik denk daarom dat de dynamo niet wordt opgewarmt door de motor, maar dat hij zichzelf zo warm maakt. Toen ging er een lampje branden. Een maand of 3 geleden hebben we de dynamo van deze bak al eens vervangen door een ander gebruikt exemplaar. We hebben dit toen gedaan omdat de dynamo erg warm werdt (vergelijkbaar met nu), en ook toen was de houder waar de dynamo in hangt minder warm. Ik denk daarom dat zowel de oude dynamo als de vervangende dynamo hetzelfde euvel hebben. Ik vermoed daarom dat dit een bekend probleem is. Ik kan het helaas niet zelf via google vinden. Heeft iemand hier enige idee wat bij ons het probleem is? En wat hier eventueel tegen te doen valt? Bij voorbaat dank :)

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 2 gebruikers online.

  • NicoVolvo940
  • Godspeed
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2898 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Tankvlotter voor een Volvo 740 uit 1989
    14 jul 2025
  • Volvo 960/S90V90 loopt niet op benzine
    14 jul 2025
  • Stationair instellen B230E injectie, automaat
    13 jun 2025
  • T4 2013 powershift apart geluid met opstarten
    9 jun 2025
  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.