Stationairregeling
Stationairregeling
Ik heb al een draadje lopen over een aarzeling van de motor, maar daar gaat het specifiek over LPG.
Hier gaat het ook om de situatie als ik op benzine rijd, dus maar even een nieuw draadje.
Situatie: de stationairregeling van mijn Zeecontainer is rauw-ig.
Bij stilstaan fluctueert de toerenteller tussen ruwweg 900 en 600. Maar niet continue, het komt in golfjes. Soms meer dan de andere keer.
Ik heb het idee dat dit gekoppeld kan zijn met de aarzeling die ik af en toe voel bij optrekken vanaf stationair.
De cis-klep en het gasklephuis zijn schoongemaakt. Dat lijkt niets veranderd te hebben.
Als ik de LMM loskoppel verandert er niets, tenzij ik het gaspedaal beroer... dan verslikt de motor zich en slaat vrijwel direct af (met Lambda-lampje aan).
Als ik de (stekker van de) gaskleppositieschakelaar tijdens stationairloop lostrek, gebeurt er niets. Als ik dan gas geef, weet de motor ook duidelijk niet wat er gebeurt.
Echter, als ik tijdens de stationairloop de stekker van de cisklep lostrek loopt het toerental op tot ongeveer 1050-1100, en blijft daar (hij lijkt daar stabiel te blijven trouwens).
Hij reageert dan ook gewoon op gas geven.
Zet ik de stekker weer terug, dan blijft het stationair toerental op dat niveau, het daalt niet tot op het oude niveau, tot de motor wordt uitgezet en wordt geherstart. Dan is het weer terug bij af.
Nu begrijp ik dat de cis-klep eigenlijk ongeveer 500 rpm zou moeten toevoegen aan de totale rpm. Betekent dat dan dat mijn cis-klep helemaal niet goed is? Want dan zou je bij lostrekken eerder een daling van de toeren veranderen.