Zwaar sturen opgelost !!!!
Zwaar sturen opgelost !!!!
Een jaar geleden, heb ik alle rubbers van de voortrein van mijn V90 vervangen. De gelegenheid gebruikt om ook nieuwe schokdempers te monteren. Omdat deze niet meer te vinden zijn bij de dealer, heb ik een stel MONROE's gemonteerd met nieuwe bovenlagers (niet Volvo), nieuwe veerrubbers (Volvo) en nieuwe bovenschotels (Volvo).
Het resultaat was zwaar teleurstellend in twee opzichten:
1) De MONROE's zijn a) te slap bij het uitveren en b) is de wielvlucht (camber) positief in plaats van negatief (bovenkant wielen staan naar buiten i.p.v. naar binnen waardoor ook de rechtuit stabiliteit afneemt en de windgevoeligheid toeneemt).
Met Monroe: camber +/- nul graad twintig minuut positief
Met Volvo: camber +/- nul graden vijftig minuut negatief
2) Zwaar sturen doordat de veerrubbers tegen de achterste bout van de bovenschotel aan wrijft.
En wordt het stuurhuis ook onnodig flink zwaarder belast.
Heb onlangs complete veerpoten van een 960 gescoord bij Auto Rima met ongeveer evenveel kilometers als mijn auto.
Wat blijkt:
- de aanlegvlak voor het bovenlager in het ingegoten rubber van de nieuwe bovenschotels ligt dieper;
- de niet Volvo bovenlager is dunner dan het Volvo lager en door zijn vorm, bijt dieper in het rubber..
Conclusie: door nu de tweedehands veerpoten compleet te monteren is het zwaar sturen volledig opgelost.
Heb trouwens de achterste bout van de nieuwe bovenschotel overgezet naar de tweedehands want de nieuwe bouten hebben een dunnere flens zodat de vrijloop van het veerrubber nog verder verbetert.
In dit opzicht, ben ik weer een tevreden baksteen rijder, baksteen die trouwens aanstaande zaterdag een ritje naar Noord-Italië heeft (1.250 km).