k-jetronic vragen
k-jetronic vragen
Beste k-jetronic rijders,
Ik heb een vraag over de werking van de intankpomp of wel de pre-pomp in de benzinetank en de werking van het aansturingsrelais (de groene). Als ik de auto op contact zet dan zoemt de hoofdbenzinepomp max even 2 sec en gaat daarna uit. Maar de pre-pomp krijgt op dat moment, op contact stand II, geen stroom. Pas na starten, dus lopend, krijgt de pre pomp continue stroom van 12V via de roze draad.
Er gaan drie draden naar de vlotterunit; roze, grijs/wit en bruin. En een zwarte aarde draad die ergens nabij de deksel aarde zoekt. Wanneer je zelf via een accu 12Volt zet op de rode en zwarte draad, de zwarte draad heb dan los gemaakt van het chassis & de motor is uit, dan hoor je pre-pomp zoemen als je je oor tegen de benzinedop legt (is dan open). Als de auto loopt kun je het zoemen niet meer waarnemen.....dan begin ik te twijfelen of de pre pomp wel goed loopt!
Waarom ik dit wil weten is omdat de hoofdbenzinepomp onder de bestuurdersstoel soms steeds meer lawaai begint te maken (en vaak helemaal geen lawaai, ook niet eens licht zoemen). Een van de oorzaken zou een niet werkende pre-pomp zijn.
Vragen:
- hoe kan ik de werking van de pre pomp goed testen als de auto loopt?
- werkt de pre pomp alleen na het starten en niet op startstand II (dus alle lampjes branden in het dashboard en motor loopt niet).
- hoe kan ik een goede aarde meten van de zwarte draad als de motor loopt, zodat het stroomcircuit sluitend is voor de pre-pomp? Ik weet namelijk dat de rode draad de 12V goed doorgeeft.