Digitale buitentemperatuurmeter, hij zit er eindelijk in
Digitale buitentemperatuurmeter, hij zit er eindelijk in
Hallo Volvisti
Vandaag is het er eindelijk van gekomen. De digitale buitentemperatuurmeter zit erin. De foto komt trouwens uit de catalogus van Volvo.
En hij doet het ook nog.
De laatste tijd had ik al verschillende keren geprobeerd, de rand die voor de klokkenwinkel zit, eruit te krijgen. Eén schroevendraaier aan één kant holp niet. Twee schroevendraaiers aan twee kanten ook niet. Wat harder drukken werkte net zo min als schuin naar achter drukken. Dus wat doet men dan? Men begint na te denken. Zou je er niet toch vanaf de achterkant bij kunnen?
Het weer was vandaag redelijk, al regende het eigenlijk de hele dag dan weer wel en dan weer niet. Maar de nieuwsgierigheid en de frustratie wonnen dan toch.
Dus het paneel boven de pedalen losgemaakt en het paneeltje met de schakelaars links van het stuur eruit gedrukt. Alle schakelaars kunnen redelijk gemakkelijk van de bijbehorende kabels gescheiden worden. Maar de LED van het alarm (dat om de een of andere reden niet helemaal aangesloten is) heeft geen stekker. Dus heb ik de LED maar gelijk gedemonteerd. Nadat ik toch maar even de accu afgekoppeld heb. De open plek die na het verwijderen van het plaatje met de LED ontstond, heb ik gelijk maar even gevuld met het plaatje dat overbleef, nadat ik de antenneschakelaar (die verder nog niet is aangesloten) een paar weken geleden in het paneel gezet heb. Ziet er gelijk een stuk professioneler uit.
Van onderen kun je het plaatje, dat op de plek zit waar de temperatuurmeter hoort te zitten, zien zitten. Net als de schroeven die het plaatje op z'n plek houden. En een van de twee schroeven kun je met een korte schroevendraaier losdraaien. Maar die andere net niet. Da's balen! Dan moet de klokkenwinkel er dus toch echt uit.
Terwijl ik met m'n rug op de dorpel lig, kom ik nog een vierpolige stekker tegen die opgebonden is. Iemand een idee waarvoor die dient? Lijkt er heel erg op, alsof ie voor een schakelaar is, die tussen stuur en lichtschakelaar geplaatst kan worden. Maar welke? De schakelaar voor de antenne past niet. De mistlampenschakelaar is het niet, net als de "klokversteller en verlichtingsdimmer". En wat ziet mijn oog daar boven? Dat lijkt wel een klem die de rand rond om de klokkenwinkel tegenhoudt. Als ik een schroevendraaier in de daarvoor bedoelde sleuf stak en dan duwde, zag ik de klem bewegen. Die moet het dus zijn. Na nog wat pielen, "genieten" van de dorpel in m'n rug en een kort praatje met de directeur/instructeur (een liefhebber van auto's) van het fitnesscentrum dat achter ons huis ligt, ben ik klaar voor "het grotere werk". Als ik met een kleinere schroevendraaier in de linker sleuf druk, kan ik met een groot formaat schroevendraaier precies achter het plaatje komen. Als ik dan nog even voorzichtig kijk welke onderdelen wat meer en welke wat minder kracht verdragen, kan ik met een flinke krachtsinspanning (ikke gemaakt van peperkoek) de veer/klem zover buigen, dat ik met m'n rechterhand de rand richting stuur kan trekken. Even later zit ik op de bestuurdersstoel en ligt de rand naast me. Tot m'n verbazing blijkt die rand van metaal en niet van plastik. De kans dat een van de vorige eigenaren van mijn auto een stevige roker was/is, is redelijk groot. Je kunt nergens kijken en niks openmaken, of er lijkt een laag as te liggen. Even later blijkt, dat zelfs boven op de klokkenwinkel een dun laagje as of stof ligt. Smerige gewoonte! Mijn klokkenwinkel is overigens van Yazaki.
Terwijl ik de temperatuurmeter erbij pak, blijkt dat de fittingen van de waarschuwingslampjes (waarvan ik er laatst een aantal, 15 geloof ik, voor 5 euro ingeslagen heb. Ja, prijs viel een beetje tegen, maar ja) die onder in de klokkenwinkel zitten, niet passen in de temperatuurmeter. Leuk! Toch maar het oude lampje erin en de thermometer op de klokkenwinkel geschroefd. Jammer dat Volvo voor de rechterkant niet ook iets ontwikkeld heeft destijds. (Nee, bij rechtsgestuurde auto's zit de temperatuurmeter ook links) Een verbruiksmetertje zou leuk zijn geweest. 't Is niet anders. De klokkenwinkel er dus maar weer in, nadat ik hem wat opgepoetst heb. Alleen dat witte kapje dat aan de bovenkant over een stekker schuift, dat houdt niet op de plaats waar ik denk dat ie zou moeten zitten. Dat heb ik dus iets hoger gemonteerd. Misschien bij gelegenheid toch maar eens bij iemand anders kijken hoe het hoort. Verdorie, enkele van mijn pogingen om de rand er op de normale manier uit te halen, hebben krassen op de heldere kunststofkap achter gelaten. Misschien dat dat met zilverpoets weg te krijgen is? Daarna de rand er weer in. De klemmen, aan de onderkant, ben ik even vergeten.
In de montageset (zie dit draadje ) zit een stekker met daaraan twee kabels. Eén kabel die de temperatuurmeter aansluit op dashboardverlichting en geschakelde spanning en één kabel waar de kabel voor de sensor aan bevestigd wordt. Die is dus snel ingeplugd. De meter doet het, maar heeft een vreemde streep in de display. Misschien het lampje? En het "help, het vriest" lampje is niet rond, maar zeshoekig.
Nu nog even de kabel voor de sensor trekken. Een gaatje zit er al in de uitverkoren doorvoerrubber, dus da's zo gepiept. Of toch niet.
Tja, hoe route je zoiets vanaf het luchtfilterhuis naar het grilletje onder de bumper? Toch een weg gevonden, die het voorlopig even moet doen. Op een later tijdstip kijk ik er misschien nog eens naar, maar voor nu zit ie goed. Maar dan die doorvoerrubber... de kabel erdoor steken ging redelijk goed, nadat ik de zeer ruime mantel van de kabel iets opgerold, en met een stukje schildersplakband vastgezet heb, zodat ie niet weer uitrolt. Maar echt gemakkelijk wil ie er toch niet in. Dus maar van binnenuit proberen. En laat nu net die doorvoerrubber hoog achter de klokkenwinkel ergens uit te komen. En laat het daar nu net zo smal zijn, dat je daar net met één hand bij kunt. Door een smalle schroevendraaier van buitenuit langs de draad te steken, kan ik aan de binnenkant voelen of ik de juiste doorvoer te pakken heb. Het diagnosekastje heb ik maar even losgedraait en onder de beugel gelegd, die spatbord en schutbord met elkaar verbindt. En zowaar, ik voel een draadje daar waar ik mijn draadje verwacht. In eerste instantie lijkt het een ander kabeltje te zijn, dat naar later blijkt, uitkomt onder de motorkap, en eindigt in twee niet gebruikte stekkers, die ik ervan verdenk, bij een niet aanwezige sirene te behoren. Maar uiteindelijk blijkt wat ik voel toch een van de twee draadjes te zijn van de kabel waar de sensor op wordt aangesloten. Ik kom er wel bij met m'n vingers, maar eigenlijk ook niet. Toch maar de afdekking links van het koppelingpedaal er even af. En gelijk even kijken of ik iets kan vinden waar ik later de vertraging van m'n binnenverlichting op aan kan sluiten. Die vind ik niet, maar wel weer twee afgesneden draden. Zucht! Maar goed, ik kan er iets beter bij. Na nog een tijdje wroeten, komt eerst het eerste draadje en een tijd later ook draadje nummer twee tevoorschijn. Nu de mantel nog. De eerdergenoemde kabel (die aan de temperatuurmeter zit) is lang genoeg (net als alle kabels trouwens) dus ik hoef de kabel waar de sensor aan komt, niet al te ver door het schutbord te trekken. Even sensor eraan en uitproberen. Yep, hij doet het (9 graden Celsius). Maar waar had ik de stekker, die op de twee draden komt ook al weer gelaten? Even opletten dat we de draden goed in de stekker duwen, en klaar is Klara. Tenminste, onder het dashboard.
Het is al aardig donker, maar de sensor wil ik er toch echt vandaag op hebben. Kleine boormachine gezocht en gevonden, en gelijk maar even gepast of ie van boven of van onder een gat kan boren door een van de spijltjes van de grill onder de bumper. Mag geen probleem opleveren. Dus eerst met een kleiner boortje voorboren, na twintig maal nakijken of ik goed zit (uit ervaring weet ik, dat "snel snel nog even iets doen" zelden goed gaat, dus ik let extra op) en dan met 6 mm het gat op zijn uiteindelijke grootte gebracht. Beugeltje met bijgeleverde schroef en moer vastgezet en sensor erin gedrukt. De sensor zit er trouwens in voor ik het goed en wel in de gaten heb.
Toen dat gebeurd was, was het zo donker, dat ik zonder zaklamp al niks meer terug vond. Het diagnosekastje schroef ik nog even terug op z'n plaats, nadat ik met genoemde zaklamp het schroefje gevonden heb. Dus de rest (kabels netjes wegwerken/vastzetten, paneel boven pedalen vastzetten) moet maar blijven liggen tot morgen. Nog even gespeeld met mijn nieuwe speeltje en toen toch maar grotendeels opgeruimd.
Ik meen trouwens gezien te hebben, dat ook zonder dat de draaiknop voor de verlichting aangesloten is, de koplampen aangingen toen ik de auto op contact zetten.
Ja, ergens in bovenstaand verhaal zou ik moeten zetten dat ik de accu weer aangesloten heb. Maar wanneer dat was, weet ik niet meer.
Eindelijk, eindelijk zit m'n digitale temperatuurmeter erin. Nu kan de vorst komen. Of toch maar niet.