een vraag over de automaat
een vraag over de automaat
Volvisten Verenigd,
Sinds oktober vorig jaar ben ik in bezit van een '92 965.
Bij de aanschaf merkte ik dat de bak niet goed schakelde. De garage heeft er veel tijd en inspanning in geleverd maar lampjes bleven maar knipperen, als ook de grote oranje pijl op het dash. Uiteindelijk via ons forum bij een lid een 'nieuwe' bak opgehaald en eronder gehangen.
De bak schakelt goed, behoorlijk gladjes maar er vallen mij een paar dingen op.
Op voorhand zeg ik dat dit geenszins de bedoeling is om de vorige eigenaar van deze bak nu onheus te bejegenen!!
Als de bak niet goed zou zijn volstaat een belletje met hem. Zoveel is al duidelijk, gewoon een goeie gast. Laat dat duidelijk zijn..
Bij het wegrijden schakelt de bak snel op. Daarna, bij rustig versnellen, blijft het toerental zo op en rond de 2000. Overschakelen gebeurt niet. Beetje meer gas en bij ergens 2300 / 2500 wil hij overschakelen.
Rustig door met versnellen en weer blijft het toerental zo op en rond de 2 , 2,5 duizend. Het lijkt dan wel een variomatic....
Rijd ik zo'n 80/km dan zakt het toerental naar ca. 1500. ( de koppelomvormer?) Zodra ik versnel loopt het toerental vanaf daar weer rustig op. Echter, rijd ik 80 en laat de voet iets liften, ( ik denk, ik rij zuinig..) dan merk ik direct dat de bak weer terugschakelt. Komt weer op en rond de 2000 uit. ( koppelomvormer er weer af?)
Bij 95km/u draait de motor weer 2000 toeren. Dat vind ik, voor een 3 liter 6 cylinder, wel wat veel. Bij 110 draait de motor al 2500 toeren.
Ik heb geen ervaring met andere 960's. Weet ook niet of bovenstaand normaal is..
Wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen/geruststellen?