Daarom word ik zo blij van mijn Volvo 940...
Daarom word ik zo blij van mijn Volvo 940...
Gisterenochtend de eerste koudstart met de 940 gemaakt. Na enige keren rondgaan sloeg de motor aan om vervolgens met ongeveer 500 toeren pruttelend te blijven lopen. Direct maar aangereden (nee geen ongelukken, da's brabants ). Toen de motor op temperatuur gekomen was liep de motor enigszins stabiel stationair met ongeveer 1100 toeren. Omdat 1100 toeren teveel is ben ik in de middagpauze onder motorkap gedoken en bleek de stekker van de stationaire regelklep niet aangesloten te zijn.
Deze heb ik aangesloten en op de terugweg naar huis het effect daarvan mogen ervaren. Het stationaire toerental varieerde van 500 toeren tot 2500 toeren. Met name dat laatste is lastig als je remmend op de motor een kruising nadert...
Omdat de situatie verslechterde nadat ik de stationaire regelklep aangesloten had, heb ik bij thuiskomst deze klep uitgebouwd en nader bekeken. Vervuiling bleek geen issue, maar ik zag wel een tweetal braampjes aan de regelplunjer die verhinderden dat deze plunjer soepel kon bewegen.
Met een kleine nagelvijl de braampjes verwijderd, de klep nog wat verder gereinigd en weer ingebouwd. na het starten liep de auto direct netjes en stabiel 800 toeren stationair. Voor de volledigheid ga ik het gasklephuis ook nog bekijken en eventueel schoonmaken.
Dit vind ik nou zou leuk aan de 940: er gaat bijna nooit iets kapot (nog niet ) en als het dan toch kapot gaat dan is de oorzaak over algemeen niet moeilijk te vinden en vaak nog te fixen ook.