Mijn 965 heeft een vreemd startprobleem
Mijn 965 heeft een vreemd startprobleem
Beste volvo gebruikers,
Mijn volvo 965, bouwjaar en modeljaar 1995, 2.5 liter cilinderinhoud en automatische versnellingsbak heeft een vreemd startprobleem (als hij al te starten is).
Eenmaal gestart dan rijdt hij in ieder geval voor diezelfde dag als een speer en na stilstand (omdat ik dat wil) nadien ook weer te starten.
Het probleem is afgelopen winter begonnen. Op een koude avond moest ik ineens 2 of 3 keer starten alvorens de motor liep. Dat beeld is min of meer hetzelfde gebleven. Met het toenemen van de buitentemperatuur verbeterde het beeld enigszins. Van de zomer nog mee op vakantie geweest naar het voormalige oost-Duitsland. Na de zomer besloten er wat aan te gaan doen. Dit met het zicht op de naderende winter.
Aangezien de gedachte was dat het probleem weleens met de (buiten)temperatuur van doen zou kunnen hebben eerst maar eens de temperatuursensor vervangen die op de ECU (Bosch Motronic 1.8) is aangesloten en zich achter op het motorblok bevindt. Geen resultaat en achteraf verklaarbaar aangezien beide sensoren onder dezelfde (temperatuur) omstandigheden dezelfde ohmse waarde hadden.
Vervolgens vervangen:
- de krukassensor: geen enkel resultaat.
- de nokkenassensor: geen enkel resultaat.
- de startschakelaar (het beestje dat achter de startsleutel zit): geen enkel resultaat.
- nieuwe accu: moeizaam maar de volvo was weer te starten. Na 1 of 2 grote ritten zonder problemen een dag met wat kleinere ritten. De volgende dag weer niet te starten.
- tijdens de diverse werkzaamheden de brandstofdruk gecontroleerd op de 'commonrail' boven de injectoren middels het aanwezige ventiel. Deze gaf 3,2Bar (volgens specificatie zou deze 3,0Bar moeten zijn) en dus oke bevonden. Verder nog de druk in de cilinders gemeten bij warme motor. Alle cilinders tussen de 12 en 13Bar met uitzondering van 1 cilinder; deze gaf 11,5Bar. Daar zat dus het probleem ook niet.
Ik heb toen besloten dat het einde speeltijd was en de zaak wat serieuzer aan te pakken. Daartoe het volvo greenbook, section 3 (39), wiring diagrams opgesnord op internet en de nodige metingen gedaan. In navolgende zijn bij (relais)namen tussen haakjes voor de duidelijkheid/referentie de cijfercodes vermeld zoals deze in het greenbook staan. De bevindingen zijn als volgt:
Met de startschakelaar in de stand start (stand III) wordt spanning gezet op de pluszijde (aansluiting 86) van de spoel van het injectorrelais (2/32). De minzijde (aansluiting 85) van de spoel is aangesloten op pin 36 van de ECU en meet in eerste instantie accuspanning (of iets wat in de buurt zit). De ECU reageert hierop door aansluiting 36 naar een lage spanning te sturen (ongeveer 1Volt). Wanneer bijvoorbeeld de connector van de nokkenassensor wordt losgenomen dan houdt de ECU pin 36 op de eerder genoemde hoge spanning en start de motor dus gelukkig nooit.
Door bekrachtiging van het injectorrelais (2/32) wordt (onder andere) spanning gezet op contact 30 van het brandstofrelais (2/23). Met de bovengenoemde startactie wordt ook spanning gezet op de pluszijde (aansluiting 86) van het brandstofrelais (2/23). De minzijde (aansluiting 85) van de spoel is aangesloten op pin 3 van de ECU. De ECU houdt deze aansluiting op ongeveer accuspanning waardoor de volvo niet start. Wanneer de motor wel loopt heb ik vastgesteld dat pin 3 van de ECU naar ongeveer 1Volt wordt gestuurd.
Omdat ik geen voorwaarden kon bedenken waarom de ECU pin 3 op accuspanning houdt toch de ECU maar eens gewisseld. Eigenlijk geen resultaat (hij startte wel maar het was die dag ook lekker warm weer; de volgende dag was het weer 'muizen'). Omdat de computer van de automaatbak communiceert met de ECU deze ook gewisseld, dit allemaal zonder enig resultaat (O ja, de wissel ECU en de automaatbak computer kwamen uit een sloopauto die kort geleden rijdend het terrein was opgereden).
Ik heb ook naar het systeem van 'startonderbreking' gekeken. In mijn beleven heeft dit geen interactie met de ECU en grijpt alleen direct in op het startcircuit (de startmotor loopt wel).
Eigenlijk ben ik wat aan het einde van mijn (technische) latijn en begrijp niet waarom de volvo niet wil starten. Wie heeft soortelijke problemen gehad of heeft hier nog een idee over. Elke hulp wordt hogelijk gewaardeert.
Groeten van Arie de Lange.