Motor slaat af tijdens rijden
Motor slaat af tijdens rijden
Hoi Volvomannen,
Dit forum heb ik pas ontdekt ....... het doet me plezier dat zoveel mensen in de 700 series geboeid zijn.
De laatse dertig jaar heb ik drie 240's gehad (benzine/lpg), een 740 diesel en twee 740's benzine.
Op het moment rijd ik met een 740 van 1991 (B234F, 16 V) meestal op gas (lpi).
Heb de wagen van 2011 en ben er zeer tevreden mee. Heeft 70.000 km prima gelopen en nu 260.000 km op de teller.
De laatste twee à drie maanden doet de wagen raar. Deze zomer ben ik naar Frankrijk gereden .... de wagen liep goed op lpi
en een flink stuk op benzine eveneens goed. Half augustus viel de wagen plots stil onder het rijden. Meermaals op lpg en benzine.
De wagen valt stil plots, stopt ermee en de lichten van het contact blijven branden. Twee minuten wachten en de wagen start perfect,
alsof er niets is gebeurd. Rijd dan ook prima. Soms reed de wagen goed gedurende een ganse week, en soms viel hij 6 X stil op 15 km in dag.
Rond half september hebben mijn garagist en ikzelf een aantal dingen gedaan ad wagen. Nl : nieuwe bougies (ngk speciaal voor gas),
bougie- en bobinekabels, occassie bobine gewisseld, delcokop en rotor nieuw vervangen, de bedrading gecheckt vd ontsteking, massakabels
gecheckt, de zekeringen nagezien, onder het rijden wat gerommeld ah contactslot met de sleutel (geen resultaat).
Verscheidene keren met het foutcodekastje iets proberen te vinden, zonder resultaat.
Sinsdien (1,5 maand) heeft de wagen niet meer gehaperd op lpg, tot en met vandaag valt hij alleen uit op benzine. Start perfect op benzine.
Omdat ik toch vooral op lpg rijd is het probleem voorlopig wat minder vervelend, maar ik had toch liever dat hij ook op benzine goed reed.
Of ga ik het weer krijgen op lpg ? Vraag me af waarom het alleen op lpg verbeterd is ? Ja, dat luistert minder nauw dan benzine, weet ik.
Als ik de wagen koud start op benzine en hou tien minuten de voet op het gaspedaal (zo'n 2000 toeren) dan valt hij na 10 minuten rustig af.
Contact blijft branden. En na twee minuten start hij weer. Loopt stationnair ook mooi, zo'n 900 toeren. Start koud en warm goed.
Volgende vrijdag ga ik eens langs bij de inbouwer van mijn lpi....misschien niet logisch maar alle raad is welkom.
De Engelstalige uitgaven van techniek vd 700-900 series heb ik vaak bekeken, maar ze zijn te moeilijk voor mij.
Weten raad omtrent deze storing ?
Het vervelende is nl : de wagen doet het weer telkens goed na zo'n stilvallen. Waar moet je zoeken of meten op dat moment.
Dan lijkt het al te laat.
Groetjes,
Johan