Aansturing km-teller is van slag
Aansturing km-teller is van slag
Mijn onlangs gekochte 760 GLE Estate, bouwjaar 1989, modeljaar 1990, heeft een probleem waar ik voorlopig nog niet uit ben: De snelheidsmeter en de km- en dagtellers wijzen ongeveer 1/4 aan van de werkelijke waarde. Rij ik 80 kmh op mijn TomTom dan staat de naald op ongeveer 20 kmh en ook de afgelegde afstand is ongeveer een kwart van de echte.
De vorige eigenaar vertelde me dat het sperdifferentieel dat onder de auto zat was gesneuveld, dat er een ander (standaard) differentieel van de sloop onder is gezet en dat vanaf dat moment de aanwijzingen niet meer kloppen.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat alleen het vervangen van een differentieel zo'n enorme miswijzing kan veroorzaken. Het onderdelenboek geeft voor het diffentieel alleen maar een 'anti-spin' uitvoering met een sensorwiel (1209835-6) met ongeveer 13 'spaken' en daarbij de vermelding 'ABS'. Een andere versie wordt niet genoemd. Omdat de snelheidsmeter kennelijk een electronische meter is die werkt op pulsen van de sensor op het differentieelhuis zou er nu dus een sensorwiel in moeten zitten met ongeveer drie 'spaken' en dat lijkt me stug.
Kunnen slechte, of vervuilde, kontakten in de kabel naar voren tot zo'n miswijzing leiden? Het differentieel opnieuw vervangen lijkt me ook een tamelijk zinloze operatie zolang niet precies vastgesteld kan worden waar de problemen door veroorzaakt worden.
Hoe krijg ik het dashboard, ik bedoel de snelheidsmeter + het hele klokkenhuis, uitgebouwd? Miscchien zitten daar weerstanden of condensatoren die gesneuveld zijn.
Er schijnt een snelheidsmetergoeroe in Volvoland rond te dwalen die alles van snelheidsmeters e.d. weet en deze ook repareert - heeft iemand misschien een adres?
Zoals gebruikelijk alweer bij voorbaat dank.