windmolen
windmolen
Op de plaats van signaallampje nr 5 heb ik een extra lampje gestoken met de pus verbinding aan een van de plus draden van de efan en het andere contact aan min. Zo zie ik wanneer de efan in werking wordt gezet.
Wat schetst mijn verbazing toen ik afgelopen maandag laat vanuit Frankrijk terug keerde in het donker. Dashboard verlichting had ik bijna geheel gedimd. Je ziet het groen lampje met een 5 dan opgloeien boven de 100 km per uur. Hoe harder je rijd hoe sterker het lampje gaat branden ook al blijft het een zwak schijnsel.
Eerst denk je dat of de temperatuur van het koelwater omhoog is gegaan, of iets met de aircodruk. Echter dat is wel erg onwaarschijnlijk met een airco uit en alle andere signaleringen die ik op mijn koelsysteem geinstalleerd heb zitten. Ik ben dan ook gewoon door gereden.
Conclusie rijwind zet de fan in beweging en de fan creëert een stroom door de plusdraad via het signaallampje naar min. Meer dan een enkel watt zal het niet zijn, gezien de sterkte van de verlichting.