Slecht lopende 760 Turbo Intercooler, iets met ontsteking? OPGELOST
Slecht lopende 760 Turbo Intercooler, iets met ontsteking? OPGELOST
Dag Volvo liefhebbers
Mijn Volvo 760 4cilinder (B230FT) heeft er ineens geen zin meer in! Het voelde alsof "ze" ineens op 2 cilinders liep.
Het was gelukkig niet ver van huis en de motor was nog niet eens warm. Eenmaal thuis heb ik het volgende gecontroleerd;
De ontsteking (tijd) staat op tijd, Ik heb dit gemeten met een stroboscoop. Op de kabel vanaf de bobine naar verdeler had ik signaal om de lamp te laten knipperen. Echter, met de klem van de lamp op bougie kabels van Cilinder 3 en 4 had ik geen signaal! (Ik heb dit op cilinder 1 en 2 wel?) Uiteraard ook de bougies van cilinder 3 en 4 eruit, maar die vonken dan wel? Misschien wel erg zwak t.o.v. 1 en 2 en ook onregelmatiger. Dus daarna de verdeler en rotor gecontroleerd, die blijken in orde.
Vraag waar kan ik nu gaan zoeken? Ik heb een Hall sensor, zou die bij een defect ervoor kunnen zorgen dat de ontsteking op 2 cilinders zwak en onregelmatig is? Onregelmatig kan ik me voorstellen, maar zwak?
Ik hoor graag jullie suggesties voordat ik de Hall sensor ga vervangen etc.
Groet en alvast dank, Igo
PS injectie en nokkenas timing is in orde
VIN = YV1765872k0025188
YV1=volvo 765=model 87=motor B230FT 2=M46 met overdrivek= bouwjaar 19890= fabriek vkav025188= chassisnummer