Verbruik in de file
Verbruik in de file
Hallo Volvisti
M'n 945 GLE modeljaar 1991 met B234F haalde in het verleden op de Duitse Autobahn, bij gemiddeld 120 km/h en gebruik van de cruise control met gemak een verbruik van ruim 1 op 12. Terwijl ik de laadruimte tot halve hoogte vol had liggen en ook af en toe een Baustelle tegen kwam en ook nog wel eens de cruise control uit moest schakelen. En als ik me niet heel erg hard vergis ook nog met de airco (Deltamill) aan.
Sinds een paar jaar (geen idee wat de oorzaak is) verbruikt ie iets meer. Eerder 1 op 10.
Twee weekendjes terug ben ik weer "even op en neer" geweest. Ruim 600 km enkele reis. Gemiddeld gebruik weer 1 op 10, maar in Frankfurt hadden ze bij wegwerkzaamheden een bom uit de tweedewereldoorlog gevonden en ter plekke tot ontploffing gebracht en dus:
- Moet ik op de heenweg omrijden. Daarbij heb ik waarschijnlijk de omleiding gemist. Waardoor ik gigantisch omgereden ben. Meestal wordt het dan duur omdat ik me begin te ergeren. Niet alleen rij ik dan te hard (rekening is binnen: €25,-), maar vaak ook zo dat het verbruik omhoog gaat. Plus je rijdt dwars door allerhande plaatsen waar je anders nooit komt. Al eens van "Wixhausen" gehoord?
- Op de terugweg was iemand (niet ik!) zo onfortuinlijk om in exact dezelfde Baustelle pech te krijgen. Het duurde weer een uur en 45 minuten voor ik aan de andere kant de file achter me mocht laten. Tijdens die file heeft de motor een tijdje verhoord stationair (1250 tot 1500 toeren) gedraaid, maar ik heb 'm op een gegeven moment ook uit kunnen zetten. Ik schat dat ik zo'n 20 tot 24 km in de file heb gestaan.
Dat ie onder "1." meer verbruikt heeft, dat geloof ik wel. Maar kan ie onder "2." zoveel meer verbruikt hebben, dat m'n gemiddeld gebruik daardoor i.p.v. 1 op 12 nu een gemiddel verbruik van 1 op 10 is geworden?
groetjes
Mathy