B200ET Wat doet deze sensor naast de inlaat van de 4e cilinder?
B200ET Wat doet deze sensor naast de inlaat van de 4e cilinder?
Hey Allemaal,
De info tot nu toe: Volvo 740 Turbo Intercooler (B200ET) 1986 met 380.000 km op de teller.
Eerder heb ik ook een onderwerp gemaakt over het toerental dat wat hoog loopt stationair. Dat is nu nog steeds zo, wanneer hij warm is ongeveer 1200 toeren. Als ik gas geef dan zakt hij snelterug naar 900/1000 en loopt dan in 2 seconden weer op naar 1200.
Nu ben ik hier al een tijdje mee bezig en heb het een en ander al vervangen en gecheckt maar ben nu tegen een sensor aangelopen waar ik niet van kan achterhalen wat deze doet. Ik heb eerder namelijk de temperatuur sensor onder de inlaat van de 3e cilinder vervangen. Deze sensor zou de ECU info geven over de temperatuur zodat het mengsel aangepast kan worden. Dacht dat de ECU te veel injecteerde omdat hij dacht dat de motor koud was. Helaas niet de oplossing, nu zit er naast deze temperatuur sensor nog een zelfde sensor ook in de koelvoeistof.
Wat is de functie van deze sensor, zou deze ook info kunnen geven en wellicht verkeerde zodat de motor hoge toeren loopt?
Hier een foto van een B200ET blok zodat de sensoren goed zichtbaar zijn. direct onder de 3e inlaat zit een temp sensor die ik vervangen heb, deze zou de ECU moeten vertellen hoe warm het blok is. Nu zie je helemaal aan het einde onder de 4e cilinder nog een sensor zitten. Deze zit ook in de koelvloeistof en zou dus temperatuur moeten meten (denk ik). Ik zou dus graag willen weten wat die sensor precies aanstuurt en of deze er voor kan zorgen dat een warme motor hogere toeren draait?
Alvast bedankt voor jullie meedenken!
PS. mochten jullie willen weten wat ik al vervangen heb/gechecked heb dat is het volgende:
Gas klep gereinigd
Stationairstappenmotor vervangen
Brandstofpomp relais vervangen (bleek niet genoeg benzine aangevoerd werd)
Brandstofpomp
Injectoren laten reinigen
Stationair toerental afgesteld (zoals op het forum beschreven met voelertjes etc)
vacuum slang brandstofdruk regeleaar & turbo waste valve
Bougies
Bougiekabels
*edit
Dit plaatje kwam ik tegen, ik heb dus Sensor C vervangen (3e cilinder)
Sensor D ziet er exact zo uit als de sensor waar ik naar vroeg. Het zou dus een Thermo Time Switch moeten zijn.... dus wat switcht hij dan precies?
Hier staat dat het allemaal voor volvo 240 is maar ik heb het toch echt in een 740 zitten.