motor overhit na vervanging koppakking en revisie cilinderkop
motor overhit na vervanging koppakking en revisie cilinderkop
Hallo,
Ik heb net mijn cilinderkop laten reviseren en vlakken/afpersen enz. Na alles goed te hebben schoongemaakt en gekeken of alles vlak is, de kop weer gemonteerd met een Elring pakkingsset. eerste ronde 20Nm, 2de ronde 60Nm en daarna natrekken met een hoek van 90 graden. Tevens ook een splinternieuwe turbo gemonteerd. Alles klaar, en starten maar. De Volvo heeft nog nooit zo netjes bij mij gelopen. Maar daar kwam al gauw verandering in! Bij stationair draaien schoot de temperatuur omhoog. Na ongeveer 15 Km is de motor en alles eromheen super heet! En na zo'n ritje is de koelvloeistofpijl ook weer gezakt tot nul. Vandaag was het helemaal erg. Want ik kwam thuis na 15Km en ik wou even de koelvloeistof controleren en die was al aan de kook. Wat kan hier het probleem zijn? Zie ook de foto voor het vlakken en na het vlakken. Lijkt wel of er 2 mm af is gehaald. Ik weet niet heveel er af mag, en of dit invloed heeft op de temperatuur?
Even wat andere info om een betere conclusie te trekken.
- Net koprevisie gehad, moet zeggen er is wel flink wat afgevlakt. miss compressie te hoog? of kop te glad waardoor de pakking weer lek is? geen luchtbelletjes in reservoir
- Net nieuwe turbo erop
- recent nieuwe olie en voldoende aanwezig
- Systeem is goed ontlucht
- Geen spoor van lekage
- Ontsteking? valt hier iets aan te verprutsen?
- Waterpomp 50.000 km terug vervangen (plastic schoep)
- 12.000 km terug complete ontsteking vernieuwd
- Slangen naar radiateur en waterpomp worden ook heet, dus lijkt mij dat de thermostaat werkt
- ventilator slaat pas laat aan, als de motor al te heet is. Zet ik de auto van contact, stopt de ventilator ook. Volgens mij hoort die door te draaien?
Verder is er nog wat aan de feeling van de motor veranderd. Bij het optrekken heeft hij het even zwaar en na wat meer gas pakt hij hem pas .hij vooruit. En tussen de 80 en 120 km is er een licht stotter moment
Auto gegevens
Volvo 940
bjr: 1997
motor: B230FK (LPT)
Brandstof: benzine en LPG