Blogg: Volvo 945 "De paarse toerbuffel"
Blogg: Volvo 945 "De paarse toerbuffel"
![Lid Lid](https://volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/badges/V.png)
Mijn naam is Kogelman, woonachtig in het mooie Salland (Overijssel) met vrouw en twee kinderen. Na jarenlang een Volvo Amazon 1967 op lpg gereden te hebben, en de laatste 5 jaar tot grote tevredenheid een mooie 245 uit 1993 gehad te hebben (beide waren club auto's), ben ik sinds vandaag eigenaar van een 940 geworden.
Ik was toe aan een volgende stap, maar wilde achterwielaangedreven Volvo blijven rijden (heerlijk die korte draaicircel en het driften in de sneeuw). Graag wilde ik meer actieve veiligheid (ABS, SIPS, airbags), dus kom je al gauw uit bij de 900-serie. Ik heb meerdere 940's bekeken (en zelfs een heerlijke 960) en ben uiteindelijk uitgekomen bij de 940 die ik ooit als eerste bezichtigd had. Inmiddels was er al een flink stuk van de prijs af gegaan, dus reden voor een tweede bezichtiging en toen de deal gesloten.
Het is een goed onderhouden 940 (1998) in de kleur donker paars (als iemand hier de exacte kleurnaam en kleurcode weet, hoor ik dat graag! blackberry purple?) op LPG G3 (Prins VSI 76 liter dampgas) met zo'n 332 dkm op de teller, lpg bij van Orsouw ingebouwd in 2012 bij 280 dkm. Het is een LPT automaat met verhoogde turbodruk (bij benadering 165 pk) volgens de vorige eigenaar een Nordic uitvoering, maar zelf denk ik dat het een Limited Edition is (wie het weet mag het zeggen). Vrijwel alle opties zijn voorhanden, m.u.v. een standkachel: volleder, cruise control, ecc, automaat, houtinleg, schuif/kanteldak, stoelverw, elektr en verw. spiegels, trekhaak, parrot, radio/cd mp3 3, hondenrek, bagagerolhoes, ABS, LPG G3 etc. Foto's heb ik al in mijn profiel gezet.
De onderhoudshistorie is bekend en aantoonbaar met nota's: t.m. 195.000 km (1998-2002) lease auto geweest altijd onderhouden door Volvo Serva Soest, daarna t.m. 282.000 km onderhouden door Garage Jansen Zwolle, daarna gekocht door een docent autotechniek uit Limburg die de auto helemaal uit elkaar heeft gead en klaar heeft gemaakt voor export naar zijn zus in Zweden, want zij zocht een goede 940. Helaas overleed zijn zus voordat zij er gebruik van heeft kunnen maken en werd de auto weer terug ingevoerd naar Nederland. Ook heeft hij G3 laten inbouwen bij van Orsouw Eindhoven (juni 2012). Het grappige is dat de lpg vulopening vrijwel onzichtbaar weggewerkt is links onder de bumper, dus je ziet niet dat het een LPG auto is, handig als je een Duitse parkeergarage in wilt.
De laatste anderhalf jaar heeft de vorige eigenaar de auto gereden van 301.000 km tot vandaag 332.000 km en hem samen laten onderhouden bij een man met veel kennis van deze types en met een groot Volvo hart.
Vanaf vandaag mag ik mij dus de gelukkige eigenaar noemen van (zoals onze kinderen de 940 gedoopt hebben) : "Onze paarse toerbuffel".
De eerste km. zijn vandaag onder de wielen doorgegleden. Wat is zo'n 940 toch heerlijk stil in vergelijking met mijn oude 245. En die turbo merk je ook, voor dat ik wist zat ik op de A1 aan de 160 km/u! Ik heb nog niet eerder een auto met automaat gehad, maar de eerste ervaringen zijn positief. Heerlijk relaxed.
Er zitten nog wel wat werkzaamheden aan te komen, dat wist ik bij aankoop, het betreffen vooral optische zaken. De techniek is tot op heden feilloos, maar daarvoor zal jullie ik binnenkort om raad vragen op dit forum.
Ik hoop hier veel kennis op te doen en ben voornemens lid te worden van de 700 Vereniging en hoop op een goed contact en leuke ontmoetingen.
Met vriendelijke Volvo groet,
Kogelman
P.S.: Als iemand hier nog meer info over mijn auto kan achterhalen d.m.v. de vincode : YV1945816W1234141 , dan zou ik dat erg op prijs stellen!