Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Diesel/D24T (Diesel) Nokkenas gebroken bij starten na het loshalen en terugplaatsen van de vacuumpomp

D24T (Diesel) Nokkenas gebroken bij starten na het loshalen en terugplaatsen van de vacuumpomp

D24T (Diesel) Nokkenas gebroken bij starten na het loshalen en terugplaatsen van de vacuumpomp

- Ingediend door gerryberrie
LidModerator
, op 6 jul 2014
- 12 Reacties -
Forum: 
Diesel

Dag Volvisti,

Het gaat niet om mijn eigen Diesel hoor, maar om de Diesel van Theo (Ferret). Vorig jaar Augustus eindelijk het blokje netjes draaiend gekregen. (Zie dit topic voor de geschiedenis).

Vandaag belde Theo mij in flink balende toestand op, hij had bij een maatje even de vacuumpomp losgehaald en weer teruggeplaatst. Bij het starten daarna, liep het blok vast. "Tonk!". Daarna heeft 'ie er verder niets meer aan verdraaid of gedaan. Ik zei al dat ik het vermoeden had dat de nokkenas mogelijk doormidden was gebroken, en, na het loshalen van het kleppendeksel belde Theo mij weer met het slechte nieuws, dat inderdaad de nokkenas op de hoogte van de vacuumpomp-stift doormidden was gebroken.

Nu heb ik het wel vaker meegemaakt en gehoord dat de nokkenas breekt bij het plaatsen van een verkeerde vacuumstift. Maar, hier bij deze is er niks aan vervangen. Pomp is alleen losgeweest, dezelfde pomp en dezelfde stift zijn weer teruggegaan waar daarvoor ook al duizenden KM's mee zijn gedraaid. Hoe kan dit dan ineens gebeuren?

En, de kans is natuurlijk erg groot dat er enkele kleppen zijn geraakt. Nu ging het alleen mis bij het starten en is 'ie niet onder het rijden in elkaar gedraaid, Maar heeft het zin om er een andere nokkenas in te zetten om te kijken of hij nog lopen wil?
Er zijn ook enkele tandjes van de distributieriem afgesleurd aan de krukas-tandwiel-poelie (omdat de nokkenas vast zat).

Ofwel: Wat is wijsheid? Gewoon kop d'eraf? Of eerst een andere nokkenas proberen?

Opzich is de kop natuurlijk nog bruikbaar, de nokkenaslagers zijn er niet uit getrokken (wat ook wel wel eens wil gebeuren) en kromme klepjes kunnen vervangen worden.

Theo woont helaas erg ver bij mij vandaan. Ergens in het zuiden des lands.

Ik ben vooral benieuwd naar ideeen hoe het kan dat ineens met dezelfde pomp de nokkenas knapt?

Theo zal denk ik strakjes ook vast nog wel even reageren op dit topicje met misschien wat extra info.

Groeten,
Gerben

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • Lecram
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.