D24T (Diesel) Nokkenas gebroken bij starten na het loshalen en terugplaatsen van de vacuumpomp
D24T (Diesel) Nokkenas gebroken bij starten na het loshalen en terugplaatsen van de vacuumpomp
Dag Volvisti,
Het gaat niet om mijn eigen Diesel hoor, maar om de Diesel van Theo (Ferret). Vorig jaar Augustus eindelijk het blokje netjes draaiend gekregen. (Zie dit topic voor de geschiedenis).
Vandaag belde Theo mij in flink balende toestand op, hij had bij een maatje even de vacuumpomp losgehaald en weer teruggeplaatst. Bij het starten daarna, liep het blok vast. "Tonk!". Daarna heeft 'ie er verder niets meer aan verdraaid of gedaan. Ik zei al dat ik het vermoeden had dat de nokkenas mogelijk doormidden was gebroken, en, na het loshalen van het kleppendeksel belde Theo mij weer met het slechte nieuws, dat inderdaad de nokkenas op de hoogte van de vacuumpomp-stift doormidden was gebroken.
Nu heb ik het wel vaker meegemaakt en gehoord dat de nokkenas breekt bij het plaatsen van een verkeerde vacuumstift. Maar, hier bij deze is er niks aan vervangen. Pomp is alleen losgeweest, dezelfde pomp en dezelfde stift zijn weer teruggegaan waar daarvoor ook al duizenden KM's mee zijn gedraaid. Hoe kan dit dan ineens gebeuren?
En, de kans is natuurlijk erg groot dat er enkele kleppen zijn geraakt. Nu ging het alleen mis bij het starten en is 'ie niet onder het rijden in elkaar gedraaid, Maar heeft het zin om er een andere nokkenas in te zetten om te kijken of hij nog lopen wil?
Er zijn ook enkele tandjes van de distributieriem afgesleurd aan de krukas-tandwiel-poelie (omdat de nokkenas vast zat).
Ofwel: Wat is wijsheid? Gewoon kop d'eraf? Of eerst een andere nokkenas proberen?
Opzich is de kop natuurlijk nog bruikbaar, de nokkenaslagers zijn er niet uit getrokken (wat ook wel wel eens wil gebeuren) en kromme klepjes kunnen vervangen worden.
Theo woont helaas erg ver bij mij vandaan. Ergens in het zuiden des lands.
Ik ben vooral benieuwd naar ideeen hoe het kan dat ineens met dezelfde pomp de nokkenas knapt?
Theo zal denk ik strakjes ook vast nog wel even reageren op dit topicje met misschien wat extra info.
Groeten,
Gerben