Ben hier nieuw met een 760 Turbo
Ben hier nieuw met een 760 Turbo
Dag allemaal,
Ik ben Igo en na eerst wat te hebben gerommeld en gesleuteld aan de merken "Land Rover" en "Ducati", krijg ik nu ineens ook een blij gevoel met het Merk Volvo.
Ik heb een jaar of 15 geleden een jaar of 2 in een Volvo 850 en ook in een 460 mogen rijden, maar met die 850 had ik best gedonder kan ik me herinneren. De 460 heb ik maar kort gehad. Maar de 700/900 schoenendoos serie is wel altijd wel op mijn favo lijstje gebleven. Zo'n tijdloos en luxe model, die wilde ik ook nog eens "hebben" had ik me voorgenomen.
Een turbo op een auto heb ik ook altijd als iets indrukwekkends ervaren en stond ook als "pre" op dat lijstje. Elke auto met een turbo die ik heb gehad kreeg vrijwel direct na aanschaf een T-stukje met fietsventiel (tussen wastegate en de turbo). Helaas heb ik met die "techniek" ook wel eens een vliegwiel van een krukas afgedraaid kan ik me herinneren (MG Metro turbo). Maar die gloeiende turbo na een vlotte rit was altijd leuk. Ik heb nog een Smart Roadster Brabus (een echte) ook turbo en ondanks de "mislukte" versnellingsbak op die modellen is het een heerlijk bakkie om mee te sturen.
Een paar maanden geleden zag ik op Marktplaats ineens de Volvo die ik graag wilde hebben, namelijk een 760 Turbo Intercooler. De verkoper was de 2e Nederlandse eigenaar en had de auto al 14 jaar in bezit. Helemaal blij als een kind en € 1300 geruild voor een donkergrijze schoenendoos, inclusief 14 jaar gespaarde bonnen en facturen ben ik teruggereden vanuit Limburg naar Zeist. Helaas hoorde ik thuis ineens een tik in de motor die ik niet eerder gehoord had en binnen weken was het alsof ik een diesel had, dus de eerste kennismaking met de schoenendoos was niet echt leuk.
Nu 3 maanden en 2 motoren verder (ik had helaas een motor gehaald in Druthen die nog harder tikte dan de originele) ben ik nu heel erg tevreden en blij als een klein kind. Op de teller staat 261.000 maar de motor die er nu inzit (B230FT) heeft maar 113.000 gereden en is als nieuw (net ingereden bedoel ik).
Ik heb de voorkant vorige week wel 5 CM verlaagd (reed niet fijn en zag er niet uit die originele hoogte) en nu wacht ik nog op nieuwe motor en versnellingsbak rubbers. Dan ga ik voorlopig deze zomer maar eens lekker "tuffen" voordat ik het hele interieur en alle andere rubbers nog eens aanpak. De auto heeft maar 2 kleine roestplekken (bodemplaat L/en R voor) maar is op de blanke lak na smetteloos en roestvrij. Er was helaas wel 14 jaar shag in gerookt, dus er zat niks anders op dan "alles eruit" soppen en stoomreinigen en een week drogen.
Ik daarnet ook een Wideband O2, Boost/Vac (MAP), Oil Pressure, Air/Coolant/Oil Temperature, and Voltage meet dingetje besteld in de US, die de meet info op mn smartphone weergeeft. Dit leek me wel verstandig, nu om omdat het T-stukje techniek inmiddels al geinstaleerd is en ik het niet kan laten om af en toe eens te proberen hoe hard de schoenendoes gaat.
Ik kom zeker een keer buurten op jullie sleuteldagen en hou de marktplaats hier goed in de gaten.
Groet, Igo