VDO tellerbak 765 TD
VDO tellerbak 765 TD
Beste volvo-fanaten,
Dit is wellicht het zoveelste onderwerp over de tellerbak, maar ik heb hier een probleem. Nl. dat de tellerbak niet meer werkt, de snelheid - km - dagteller doen niets meer.
Ok dat is nog niets, ik heb het boeltje dan maar opgengegooid, klein tandwiel kapot zoals verwacht. Ondertussen al een nieuw tandwiel maar daarmee is het nog niet opgelost. Er is nog een weerstand doorgebrand ook, nu moet ik de waarde kennen van deze weerstand zodat ik de bak kan repareren en dan kunnen we terug verder ! Want ik moet immers naar de keuring (APK) en die zullen er niet mee lachen als het niet werkt met alle gevolgen vandien en einde volvo-fun.
Gisteren een Yazaki van een 744 D24T (eind 86) ingemonteerd (tevens ook 3 draads aansluiting) en de snelheidsaanduiding en tellers deden het terug. Ik dacht dat alles in orde was, maar had hier nog zitten lezen van het "amp" of "batterij" lampje. Vandaag gemeten en inderdaad de batterij laad niet bij via de Yazaki, dus komt er op neer dat de printbanen anders lopen bij een Yazaki of bij een VDO . Valt wel te omzeilen door de bekrachtiging van de alternator iets wijs te maken, maar dat is dus niet de goede oplossing ! Lampje van "amp" of "batterij" brand ook niet net voor het starten, dus is al niet juist. Het lampje is nog wel in orde (= niet kapot)
Ik heb hier nog een paar reserve liggen waarvan de kmteller het wellicht nog doet, past zo een Yazaki teller in een VDO ? Ik bedoel : zijn de aansluitingen dan hetzelfde ? Toch maar 3 draads nodig wellicht, + - en G
Een week geleden al een PB gestuurd naar een kerel op het www.volvo-forum.nl maar deze reageert niet ... (had een foto gezien dat ie gepost had waarvan zijn teller net hetzelfde printje had of de mijne)
Ook een mail naar ETS1 (Eirich) waar velen hier tevreden over zijn, nog geen antwoord gekregen.
Blijkbaar wordt je afgestraft als je zelfs iets wil repareren, laat me dat net nu niet tegehouden want het moet in orde komen, aangezien ik maar 1 VDO heb van dit kaliber :-)
Hopelijk kan iemand me hier helpen ?
Ik wil gewoon een foto van dat kleine printje zodat ik de weerstandswaarde kan aflezen, of evt ook de weerstandswaarde even meten, moest dat te meten zijn als die op het printje gesoldeerd is in de keten.
Ondertussen vraag ik me wel af waarom deze weerstand doorgebrand is ... ? slijtage of iets anders de oorzaak ... (mss doordat de km-teller blokkeerde ??)
De tellerbak lijkt me origineel in de wagen te zitten omdat deze van eind 1985 is. (maar zal het nog eens vragen aan vorige eigenaar moest die dat uberhaubt weten ...)
Er zit precies veel verschil in de tellerbakken onderling, zo zijn er met 4-draadsaansluiting enz en met een reeks pinnen op de km-print (intern)
Of het IC UAF211.. nog in orde is weet ik niet direct, zijn problemen voor later ;-) Eerst de weerstand terug goed krijgen.
De foto waar het om gaat vind je terug in bijlage, alvast bedankt voor de moeite !
Eventueel : heeft er iemand nog een oude VDO teller(bak) liggen zoals op de foto ?
Ter info : Ook werkt het dimmen van de tellerbakverlichting niet meer. Staat precies altijd op volle sterkte.