Revisie "inline 6 cil SOHC D24 TIC VAG motor" uit 740 GLE
Revisie "inline 6 cil SOHC D24 TIC VAG motor" uit 740 GLE
Hallo Lezers, Ik heb enige tijd geleden een mooie 740 D GLE overgenomen. De wagen heeft royaal 500.000 km gelopen en de motor is volgens mij aan groot onderhoud toe. De carresorie is het opknappen waard maar de kosten van een fatsoendelijke motor revisie zijn eigenlijk ook erg hoog (3500 tot 4500 Euro, bij de profies!!) zonder appendages zoals turbo, startmotor, dynamo, stuurbekrachtigingspomp, drukgroep, "V" snaren enz.
Buiten het alternatief van een sloopblok met een vraagteken historie wil ik eigenlijk het motorblok zelf nakijken op "Low Budget"basis na schoonmaken en meten alleen het hoofdzakelijke vervangen. (kleppen nakijken en schuren, nieuwe zuigerveren plaatsen, nieuwe hoofdlagers en zuigerdrijfstang lagers, oliepomp nakijken (vernieuwen??)
Heeft iemand van jullie ervaring met het reviseren van een diesel motor?? Wat zijn de "Must Do and Don'ts"bij zo'n revisie??
Waar zou ik goede info kunnen vinden over een motor revisie,compleet met technische spec's over afkeurmaten, toleranties ect.?
Bestaan er goede instructie boeken, (Werkplaats handboeken), waar met name het gedeelte onder de kap goed in staat beschreven?
Graag jullie reactie,
Cees.