Van incontinent tot lek-vrij. Moet ik dingen flushen?
Van incontinent tot lek-vrij. Moet ik dingen flushen?
Een paar weken geleden de wegenwacht nodig gehad. Die heeft er toen water, aangevuld met slootwater ingegooid. Ik met samengeknepen billen naar huis gereden, achter de ANWB-wagen aan. Thuis wat KVS er bij en maar afwachten. 's-Avonds met allerlei leesvoer en warme kleren naar Bunde waar de BG aan de beurt was. Henk heeft van alles en nog wat bekeken, we hebben de bougies, olie en meer van dat soort dingen vervangen maar met de garantie tot aan de grens. Van zijn erf dus..
Inmiddels een paar keer naar Amsterdam gereden, gisteren naar Düsseldorf en zelfs een klein 80 kilometer voordat ik thuis was nog even het peil gecontroleerd toen ik zelf wat vocht kwijt moest. Alles leek helemaal OK, ga straks even op mijn vaste plek kijken of de peilen nog in orde zijn. Inmiddels ben ik dik 2200 kilometer verder, kleine ritjes en lange ritten. Ik zie geen witte troep aan de peilstok of aan de vuldop zitten.
In de draad zijn een aantal dingen genoemd die ik zou kunnen vervangen (wil ik doen als ik een deze weken het water vervang door schone KVS) maar ik vraag me af hoe ik
- een waterpomp kan controleren. Is een jaar of vier oud
- hoe controleer je een thermostaat, is ooit vervangen maar geen idee wanneer
de vuldop was schoon, het rubbertje was een jaar of twee geleden vervangen, de KVS was anderhalf jaar oud (Action, de "dure", roodachtige variant). Wel stond de "losse" vuldop te dansen op de vulopening, waardoor Henk aangaf dat ik rekening moest houden met een forse ingreep. Maar hij had geen idee wanneer, het is een bijzondere motor...
En dat brengt me bij het volgende: Ik heb 10 linkerduimen en nergens verstand van dus ik mag het vragen :) Het torretje heeft de auto al bijna 925.000 kilometer voortgesleept en is nu wel ingereden. Omdat ik stukje bij beetje wil werken naar de restauratie bij het miljoen (en zonder budget voor Bart Holland of andere experts...) kijk ik naar manieren om de boel te vertroetelen.
Je kunt automaatbakken laten flushen. Logisch, veel kleine kanaaltjes, oile en slijpsel. 200nog wat euro in Lekkerkerk of zo. Kan ik beredeneren en moet dit jaar eigenlijk wel een keer gebeuren.
Je kunt iets bij de motorolie gooien waardoor de boel wordt schoongemaakt. Ik neem aan vlak voor de oliewissel. Heeft iemand daar ervaring mee en wat kan ik er het beste ingooien. En voor of juist na de oliewissel?
Maar het koelsysteem bestaat ook uit allerlei kanaaltjes. Zijn er manieren om dat schoon te maken? Aanslag van KVS maar ook kalk afzettingen, weet ik veel. Zo ja, waar en hoe? Ik denk dat ik dat bovenaan de lijst moet gaan zetten?
(Nog boven het spuiten: De buitenkant wordt nu echt lelijk :()
Alvast bedankt voor de tips!
JP