Backfires bij een b23a
Backfires bij een b23a
Hallo,
Ik ben de trotse eigenaar van een Volvo 740, helaas met een probleem: backfires en inhouden. Eerst maar even om wat voor motor het gaat: er zit een b23a motor (pierburg 175 cdus carb) in, die is ingebouwd door een vorige eigenaar ter vervanging van de b230k. De auto heeft een aantal jaar niet veel gelopen. Verdeelkap en rotor zijn 3000 km geleden vervangen (bougiekabels nog niet). Drie weken terug heb ik een lange rit gemaakt naar Oostenrijk, ter hoogte van München begonnen de backfires. Ik heb er bij Keulen in de buurt E10 in gedaan, ik weet niet of dat de veroorzaker van het probleem is. In de paar dagen erop zijn de backfires erger geworden, sindsdien is het nauwelijks meer veranderd.
Zowel bij koude als warme motor zijn er backfires. Starten en stationair gaan prima, de problemen zitten ongeveer tussen de 1500 en 3000 toeren terwijl het gaspedaal verder dan ¼ ingedrukt wordt. De backfires zijn er altijd onder deze condities; flinke knallen uit de inlaat en inhouden van de motor. Ik kan echter wel vol gas geven in dit bereik als ik eerst met weinig gas voorbij de 3000 toeren ben gegaan in zijn 1, en daarna plankgas verderga met rijden (met opschakelen natuurlijk). Wanneer de backfires er niet zijn loopt de motor prima en heeft hij al zijn trekkracht en vermogen.
Bij terugkomst uit Oostenrijk heb ik de bougies gecontroleerd, die waren mooi lichtbruin. Die zijn voor vertrek vervangen. Gisteren heb ik de carburateur uit elkaar gehaald (was sowieso wel nodig), maar dat lost het probleem niet op. Dingen die ik nu verdenk als mogelijke oorzaak zijn de kleppen, de bougiekabels en de stroomverdeler (de gewichtjes zitten misschien vast?), maar voor ik in het wilde weg verder zaken ga loshalen en vervangen zou ik graag wat advies inwinnen van mensen die hier misschien al ervaring mee hebben. Waar kan ik het beste beginnen? Alvast bedankt!
Groeten,
Bas