onderste schokdemperbout tip
onderste schokdemperbout tip
Mijn 940 gedroeg zich na inbouw van de gastank en montage van verzwaarde veren als een zwevende Amerikaan. Nu heb ik al een zwevende Amerikaan (die helaas nog niet zweeft) dus de Volvo mag weer een strak weggedrag vertonen.
Dus een nieuw setje schokdempers monteren. Normaal fluitje van een cent, maar regelmatig is de bus in het rubber van de schokdemper vastgeroest aan de onderste bout. Met hamer en luchthamer niet los te krijgen. Heb dit ooit eens bij een sleuteldag gezien dat er een slijptol werd bijgehaald.
Dus even onder het genot van een kop koffie wat uitgedacht en het was een succes want na een paar minuten was de boel los:
Naast het rubber wat in de schokdemper zit zitten twee rubber ringen. Deze allebei verwijderd en met een bandijzer de schokdemper opzij gedrukt. Toen een stevige griptang op de bus gezet. Met de luchttol op de bout en hij was gelijk los :-)
Op de bovenste schokdemper zitten de ringen nog, bij de onderste heb ik ze verwijderd met een schroevendraaier. Rubber was al zo droog brak gelijk. Normaal zit de bus in het midden, ik heb hem met bandijzer opzij gedrukt om de griptang te kunnen plaatsen.
Uiteraard de nieuwe schokdemper gemonteerd met geschuurde en met kopervet ingesmeerde bout.
Auto veert weer zoals hij nog nooit heeft gedaan dankzij mijn nieuwe Sachs gasgeveerde dempers :-)
Had deze tip nog niet gelezen dus doe er uw voordeel mee.