Lekstroom
Lekstroom
Betreft de 740 GLE 1984 met B23E
Aangezien ik ergens een lekstroom heb is na 2 weken bij mij de accu aardig leeg. Koppel hem dan ook altijd los en misschien dat ik er zelfs een schakelaar tussen ga zetten, veilig gevoel als die in de opslag staat.
Beste oplossing is natuurlijk wegnemen van de lekstroom en volgens mij komst het met dit bouwjaar ongeveer overeen met vervangen van de kabelboom, maar ik dwaal af.
Vandaag even gemeten. In eerste instantie had ik op zekering 10 en 11 een lekstroom. Zekering 10 geeft een lekstroom van 25 mA vanen 11 kortstondig 45 mA. Later blijft 11 op 0,1 mA hangen. Eigenlijk op alle zekeringen wel iets tussen de 0,1-0,3 mA.
Zekering 10 blijft constant 25mA doorgegeven. Als ik die opzoek is deze van het instrumentenpanel (schema van B230E (weet niet of die hetzelfde is, maar proef ondervinderlijk lijkt dat te kloppen), ontsteking (die is anders bij een B23E), olielevel en achteruitrijlicht.
De klok zit er niet op. Ik zal zekering 11 vanavond of morgen nog eens meten (is van de overdrive /knipperlicht).
Bij de genoemde getallen moet ik opmerken dat dit gemeten is met een Aldi meter,
Iemand een suggestie. Verder de vraag, waar kan ik dit vinden in Vadis of Vida, krijg alleen de info van de relais. Geen detail van de fusebox ?.
Update:
Andere meter gezien dat ik de schaal niet helemaal juist kon plaatsen (is het 25mA of 2,5mA) en niet zeker weet of ik de pennetjes wel goed bereik met puntje van de meter:
Nulmeting op Accu: lekverlies 12,5 mA (zal straks met de andere meter doen van de Aldi tbv verschil).
Alle onderste zekeringen (hoge nummers) eruit, op de accu lek verlies van 12,5 mA
Alle bovenste zekeringen eruit, lekverlies 0,01 mA (lage nummer)
Zekeringen bovenste 1 voor 1 er in en meten: geeft zekering 2=3,6 mA en zekering 5=8,5mA. De eerdere 10 en 11 geven op accu 0,01mA. Lijken mij nog niet waarden waar de accu zo snel leeg van is.
Even update, zie meting grijze meter en gele staat de keuze schakelaar op 200mA, gezien het accu verbruik bij stilstand lijkt mij de grijze de juiste waarde geven. De gele lijkt wel een komma verkeerd te staan. Gezien de piekstroom gaat de grijze bij het aanpluggen op error, met beide aangesloten heeft die daar geen last van. Lijkt dus erop dat er een relais blijft hangen. Ik hoor soms ook even de deurvergrendeling klikken. Zal eens op zoek gaan naar dat relais.