Lekke koppaking en olieverbruik
Lekke koppaking en olieverbruik
Mijn 960 uit 1995 heeft een lekke koppakking, dus om de paar honderd kilometer koelvloeisstof bijvullen. De oplossing lijkt voor de hand te liggen, nl de koppakking vervangen en de kop reviseren. Daarnaast verbruikt de motor echter fors olie. Zo'n liter op de 700 a 800 kilometer. Overdruk in het carter. Van garages krijg ik verschillende adviezen. Een paar gaan er vanuit dat er 90% kans is dat met de revisie van de kop en vervangen van de rubbers het meeste olieverbruik ook verleden tijd zal zijn. Anderen gaan er vanuit dat het olieverbruik vooral te wijten zal zijn aan versleten zuigerveren en/of ingevreten cylinders. En dus een motorrevisie of een vervangende motor. Uitreraard met alle kosten van dien en dus de vraag of het de investering nog wel waard is. De auto heeft ruim 300.000 km op de teller en ongeveer een jaar geleden is er een LPG-installatie ingebouwd.
Heeft iemand iets dergelijks eerder meegemaakt en wat bleek de oorzaak/oplossing?
Gert