Gereed: Restauratie Volvo 760 GLE 1983
09/04
2014
Gereed: Restauratie Volvo 760 GLE 1983

Zie hier de foto's van de restauratie.
Update 18 juli 2014: gereed:
Vandaag was de grote dag. Aan het einde van de dag kon ik de auto ophalen. Wat een feest! Eerst een testritje gemaakt, maar wat een belevenis! Auto rijdt als nieuw! Heerlijk, die lucht van de tectyl!
Auto heeft natuurlijk goed uit elkaar gelegen. Met de garage afgesproken nu eerst een paar weken met de auto te gaan rijden, om daarna met een lijstje terug te keren naar de garage voor de final touch. Spatlappen en windvanger waren nog niet binnen. Moet tevens nog op zoek naar een nieuwe afdekplaat onder de achterbumper, ook nog even langs dokter Vinyl om een scheurtje in het dashboard weg te laten werken. Een portier sluit nog niet geweldig en nog wat van die kleine dingen. Maar goed, dat is ook weer leuk om te doen!
Nu maar eens lekker rijden en een fotoboek gaan maken voor een fotoboek hier op de site. Gisteravond ook begonnen om de motorruimte schoon te makenen. In september naar de VKB om eens verder rond te neuzen. Wil heel graag de equalizer!
Wordt vervolgd!
Update 15 juli 2014: bijna klaar
Vandaag langs de garage geweest. Koplampen zaten er alweer op, samen met de nieuwe bumper en de gril. Achterlichten gemonteerd en bezig met het chroom. Eind van deze week zal hij klaar moeten zijn. Eerlijk gezegd hoop ik dat het snel einde van de week is.....
Wel gedoe met de spuiter gehad. Auto is twee keer terug geweest vanwege spuitfouten en vergeten stukken, daardoor behoorlijke vertraging. Maar goed, ze hebben het uiteindelijk goed opgelost en we zijn er bijna.
Zodra de auto gereed is zal ik de uitgebreide fotorapportage van de restauratie ergens anders neer gaan zetten (zonder aan het mb quotum te zitten, waar weet ik nog niet). Natuurlijk zal het eindresultaat op het forum te vinden zijn. Een voorproefje, nog op de oude velgen. Nieuwe liggen klaar.
Update 23 mei 2014: klaar voor de spuiter.
In maart 2014 kocht ik een 760 GLE 1982 met 317000 km. Prima auto maar bleek na een controle te ver heen. De roestduivel had aardig toegeslagen. De onderkant en de dorpels waren zeer slecht. Dit in combinatie met best wat werk aan de cosmetische kant van deze auto, had ik besloten deze auto niet verder op te gaan knappen maar op zoek te gaan naar een andere, waarbij dit exemplaar als goede donor kon dienen. Geen leuke beslissing eerlijk gezegd maar reeel moeten we wel blijven. Die andere auto heb ik inmiddels in Friesland gevonden na een tip van een goede vriend. Deze 760 is van november 1983 en heeft 192.000 km gelopen. Rijdt subliem en is in opvallend goede staat, waarbij alles origineel is! Natuurlijk is er het nodige werk aan. Ook op deze bodem zijn beginnende plekjes te zien en zijn de schermen aan de voorkant slecht. Ook de wielbakken in de achterbak zijn niet goed meer als gevolg van het bekende euvel van de lekkende achterlichten. Diverse slijtdelen moeten vervangen worden zoals remschijven, uitlaat en radiateur, maar daar kan de donor goed in voorzien! De donor heeft ook prachtige nieuw gestraalde wielen en die gaan natuurlijk ook over.
In dit dagboek wil ik verslag doen van de restauratie van de volvo 760 GLE met kenteken 39-LPS-9. Een in 2011 geimporteerde 760 uit zweden met standkachel, extra benzinetank, cruisecontrol en schuifdak. Interieur is als nieuw. De airco uit de donor kan overgebouwd worden want in deze heeft airco gezeten en is er om onverklaarbare reden uitgehaald. De condensor zit er nog in!
07-04-2014 de restauratie is begonnen.
09-04-2014 Onderkant is inmiddels weer helemaal in de Bitak Tectyl gezet. Schermen naar de spuiter.
Schermen eraf, dan kom je nog eens wat tegen. Ook maar een nieuw stukje inzetten.
Uitlaat werd slecht. Donor uitlaat is goed, toch maar overzetten. Erg fijn hoor, zo'n donor. Kan je gelijk door.
11-04-2014 Tja, als je de condensor van de airco weghaalt, en dit ziet kan je maar 1 ding doen...... nieuwe erin! Wat een ravage! gelukkig vallen de kosten mee.
Wielbakken aangepakt:
11-04-2014 Een tegenvaller. De veerpoten van de auto maar ook van de donor zijn beiden niet echt goed meer. Toch maar vervangen nu we toch bezig zijn....
23-04-2014
laatste hand aan plaatwerk. Stuk in dorpel gezet. Tevens dorpels volgespoten met Tecty. Kan niets meer mee gebeuren....
De zijschermen zijn er nog af. Het binnenscherm gerepareerd en het rubber over de wielkastrand gezet. Hier komt het scherm dan weer tegenaan. Natuurlijk alles dik in de tectyl.
Volgende week staat het technische gedeelte op het programma: o.a. stuurhuis en airco overbouwen.
28-4-2014 veerpoten eraf, tectyl in de wielkasten.
de kunstenaar van Autobedrijf Wegman aan het werk... thx Jeroen!
Onderste rand weer als nieuw.
Stuurhuis ombouwen.
29-04-2014: nieuwe (gebruikte en gespoten) veerpoten.
uitlaat erop.
06-05-2014
Nieuwe klepdekselpakking en de boel gelijk laten stellen. Airco gemonteerd en alle riemen vervangen.
23 mei 2014: klaar voor de spuiter: