Groovy head!
Groovy head!
Voor de hobbiisten en zuinigheidsrunners en emissie/milieu-bewuste rijder nu een andere vorm van tunen:
Somender-Singh's Website over hoe je simpel je efficiency van je motor kan verhogen met 10-20% , meer efficiency = zuiniger( OF meer power, het is maar net hoe je de winst gebruikt.)
zie hier het US-patent van Singh !!
Hier zie je een foto van een Volvo-redblock 8-kleps (#530-)kop met de (volgens mij sub-optimaal uitgevoerde) modificaties. Er staan veel betere foto's op de site van Singh.
Hier het discussiedraadje op het turbobricks-forum over dit onderwerp.
- het verlaagt de neiging tot detonatie en pingelen. (ideaal voor turbomotoren!)
- het verhoogt de turbulentie in de verbrandingskamer waardoor brandstof en lucht beter worden gemengd.
- de verbranding zelf verloopt sneller dus langer maximale gasdruk op de zuiger dus meer koppel uit dezelfde hoeveelheid brandstof/mengsel
- resultaat: maximale verbranding van ingespoten, brandstof, minder hitte afgifte aan kop en koelwater, lagere uitlaatgastemperatuur, lager verbruik schonere emissies